Spedytor a przewoźnik – definicje i różnice

21 grudnia 2023
5/5 - (1 vote)
Spedytor a przewoźnik – definicje i różnice

Rozpoznawanie oraz rozumienie ról spedytora i przewoźnika w branży logistycznej jest bardzo ważne dla płynności globalnego łańcucha dostaw. W naszym najnowszym artykule zgłębiamy, jak te dwie różne, ale równie ważne role, współdziałają w codziennym przepływie towarów.

Czym zajmuje się spedytor?

Spedytor to zawód w branży logistycznej, który łączy w sobie różnorodne i złożone obowiązki. Jego głównym zadaniem jest organizacja oraz koordynowanie przewozu towarów, zarówno w skali krajowej, jak i międzynarodowej. Spedytorzy często zajmują się przygotowaniem niezbędnej dokumentacji celnej w transporcie, co jest szczególnie istotne w przypadku importu i eksportu towarów między różnymi krajami. Na przykład, przy imporcie produktów z Chin, spedytor ma za zadanie upewnić się, że wszystkie procedury celne są prawidłowo obsłużone, co obejmuje przygotowanie faktury z Chin oraz innych niezbędnych dokumentów.

Spedytor działa często jako pośrednik między klientem a różnymi podmiotami zaangażowanymi w proces transportowy, takimi jak przewoźnicy, magazyny czy agenci celni. Dzięki swojej wiedzy i doświadczeniu spedytor potrafi efektywnie zarządzać procesami logistycznymi, minimalizując ryzyko opóźnień, błędów w dokumentacji czy dodatkowych kosztów. W pracy spedytora kluczowe jest zatem nie tylko umiejętne zarządzanie logistyką transportu, lecz także znajomość przepisów celnych i handlowych.

Czym zajmuje się przewoźnik?

Przewoźnik w branży transportowej odgrywa ważną rolę w fizycznym przemieszczaniu towarów. Jego zadaniem jest zapewnienie bezpiecznego i terminowego dostarczenia ładunków – w tym specjalistycznych, o czym dowiesz się więcej, czytając o transporcie materiałów niebezpiecznych. Przewoźnicy bardzo często zajmują się również transportem LCL czy importem towarów z Chin.

Oprócz samego transportu przewoźnik zajmuje się planowaniem trasy, monitorowaniem przesyłki oraz zarządzaniem dostawą, co obejmuje terminowość i stan ładunku. Współpraca z innymi podmiotami, takimi jak spedytorzy czy agenci celni, jest niezbędna do zapewnienia płynności oraz efektywności w łańcuchu dostaw.

Różnice między pracą spedytora a przewoźnika

Praca spedytora i przewoźnika, choć ściśle związana z branżą logistyczną, różni się pod względem zakresu obowiązków czy specjalizacji. Główna różnica polega na tym, że spedycja obejmuje planowanie, organizację i koordynację transportu towarów, podczas gdy transport jest bezpośrednim przemieszczaniem tych towarów.

Spedytor zajmuje się zarządzaniem całym procesem logistycznym – od negocjacji warunków przewozu, przez wybór odpowiednich środków transportu, aż po rozwiązywanie problemów logistycznych. Jednym z kluczowych aspektów pracy spedytora jest również zarządzanie dokumentacją, w tym przygotowanie dokumentacji celnej i śledzenie przepisów dotyczących oznaczeń ADR (Agreement concerning the International Carriage of Dangerous Goods by Road), które są niezbędne przy transporcie towarów niebezpiecznych.

Z kolei przewoźnik, jako podmiot bezpośrednio odpowiedzialny za fizyczny transport towarów, skupia się na realizacji przewozu zgodnie z ustaleniami dokonanymi przez spedytora. W przypadku transportu materiałów niebezpiecznych przewoźnik musi przestrzegać rygorystycznych regulacji oraz zadbać o odpowiednie szkolenie kierowców i zabezpieczenie ładunku.

Mimo że transport a spedycja to dwie różne kwestie, bardzo się ze sobą łączą. Ważne jest więc, by przy transporcie z Chin do Polski zadbać o to, by współpraca między tymi dwoma podmiotami była jak najlepsza.

Wynagrodzenie przewoźnika a spedytora

Wynagrodzenie spedytora zazwyczaj zależy od skomplikowania procesu logistycznego, jakim jest na przykład import towarów z Chin. Spedytor może zarabiać na prowizji lub opłatach za kompleksowe usługi organizacji i koordynacji transportu – w tym załatwianie dokumentacji celnej oraz zarządzanie wyzwaniami logistycznymi. Wysokość ich zarobków jest często uzależniona od wartości towarów, a także efektywności w organizacji importu.

Przewoźnik natomiast otrzymuje wynagrodzenie za konkretny transport ładunku, które zależy od odległości, rodzaju i specyfiki towaru. W przypadku przewozu towarów z Chin opłata może uwzględniać dodatkowe wymagania, takie jak obsługa materiałów niebezpiecznych. Ich zarobki są zwykle ustalane za realizację poszczególnych zadań transportowych (np. transportu lotniczego z Chin), a nie za kompleksową organizację procesu przewozu.

Współpraca spedytora i przewoźnika – na czym polega?

Współpraca między spedytorem a przewoźnikiem jest ważna w procesie dostarczania towarów, na przykład przy zakupach hurtowych z Chin. Spedytor odpowiada za organizację i koordynację całego procesu, w tym negocjacje warunków dostawy zgodnie z Incoterms DDP (Delivered Duty Paid), co oznacza, że spedytor bierze na siebie odpowiedzialność za wszystkie koszty – w tym cła, aż do dostarczenia towaru do miejsca przeznaczenia.

Z kolei przewoźnik skupia się na fizycznym aspekcie przewozu towarów, zapewniając bezpieczny i terminowy transport zgodnie z instrukcjami spedytora. Współpraca oraz koordynacja między tymi dwoma stronami są niezbędne dla efektywnego przepływu towarów w handlu międzynarodowym.

Import z Chin – jak nawiązać bezpieczną i skuteczną współpracę?

Aby nawiązać bezpieczną i skuteczną współpracę w zakresie spedycji z Chin, istotne jest dokładne zaplanowanie procesu spedycji. Rozpoczynając od wyboru doświadczonego spedytora specjalizującego się np. w spedycji morskiej czy w transporcie lotniczym z Chin, istotne jest zwrócenie uwagi na ich historię współpracy z rynkiem chińskim oraz na referencje od poprzednich klientów. Warto również zwrócić uwagę na cennik importu z Chin, który powinien zawierać szczegółowe informacje o kosztach transportu z Chin, w tym opłaty za przewóz, cło, podatki i ewentualne dodatkowe opłaty. Taka wstępna analiza pozwala na uniknięcie nieoczekiwanych wydatków i zapewnia większą kontrolę nad procesem importu.

UDOSTĘPNIJ:
OCEŃ WPIS:
5/5 - (1 vote)
Facebook

Praktyczny poradnik: 5 kluczowych elementów minimalizacji ryzyka importu z Chin, cz.1.

X