FCL – definicja, wykorzystanie, koszt

Popyt na towary sprowadzane z Chin stale rośnie. Stawia to pewne wyzwania przed branżą logistyczną. Zarówno kwestie transportu towarów z zagranicy, jak i ich magazynowania muszą bowiem zostać zaplanowane w taki sposób, by były przeprowadzone nie tylko sprawnie oraz skutecznie, ale i z korzyścią dla przedsiębiorcy. Jednym z najpopularniejszych rozwiązań logistycznych w ostatnich latach jest transport FCL. Dowiedz się, na czym polega i kiedy można z niego skorzystać.

Co to jest FCL?

FCL (ang. Full Container Load) to skrót odnoszący się do transportu całokontenerowego. W przypadku tego rodzaju transportu jeden kontener wykorzystywany jest przez jednego importera. To rozwiązanie chętnie wybierane przez przedsiębiorców, którzy sprowadzają większe ładunki, także te niewymiarowe (których nie da się umieścić z innymi produktami w jednej przestrzeni załadunkowej). FCL jest także bardzo ekonomiczną opcją, jedną z najkorzystniejszych finansowo.

FCL – logistyka

FCL to rozwiązanie transportowe chętnie wykorzystywane przez branżę logistyczną. Idealnie sprawdza bowiem w przypadku towarów, których przez ich niewymiarowe gabaryty nie da się przewozić z innymi towarami. W przypadku FCL wykupuje się cały kontener, bez względu na to, czy wykorzystuje się jego całą powierzchnię czy nośność. Takie rozwiązanie jest najchętniej wybierane przez duże przedsiębiorstwa, które zamawiają hurtowe ilości towarów. Jest to bardzo korzystna i bezpieczna opcja, ponieważ firma ma pewność, że towar dotrze do celu bez żadnych problemów, a przy tym wszystko będzie przetransportowane w jednym czasie.

FCL – transport

Transport FCL może odbywać się drogą kolejową lub morską. Bez względu na wybór środka transportu, FCL będzie tańszym rozwiązaniem niż LCL, ponieważ bardzo duża część kosztów jest stała i nie zależy od gabarytów przesyłki. Jest to jeden z najbardziej przystępnych cenowo rodzajów transportu towarów w ilościach hurtowych. Warto także dodać, że pełna obsługa transportu całokontenerowego odbywa się od drzwi do drzwi (door-to-door) lub na dowolnym odcinku przewozu.

Kontenery FCL

Kontenery FCL występują w wielu różnych rodzajach. Różnią się m.in. gabarytami oraz konstrukcją, a także przeznaczeniem. Jedne z nich są bowiem przeznaczone do spedycji morskiej, zaś drugie do transportu kolejowego. Kontenery mogą mieć także różne zastosowanie. Istnieją na przykład specjalne kontenery do przewozu odzieży, kontenery z otwartym bokiem, kontenery chłodnicze, kontenery bez dachu czy też kontenery o podwyższonej wysokości.

W przypadku transportu morskiego FCL wyróżnia się kilka najpopularniejszych rodzajów kontenerów i są to kontenery: 20 ft, 40 ft, 40 HQ oraz 45 ft lub HQ. Zaś przy transporcie kolejowym do wyboru jest tylko jeden typ kontenera, czyli 40 HQ. Zatem w przypadku mniejszych ładunków transportowanych pociągiem najlepszą opcją będzie skorzystanie z transportu LCL, ponieważ dla frachtu kolejowego nie ma opcji wyboru kontenerów 20 ft.

Jeśli chodzi o różnice pomiędzy transportem drogą morską i kolejową, warto wspomnieć o tym, że transport kolejowy kosztuje dwa, a nawet trzy razy więcej niż morski. Jednak wysoką cenę rekompensuje czas dostawy, który jest około 20-25 dni szybszy niż w przypadku transportu morskiego i trwa około 20-23 dni.

UDOSTĘPNIJ:
OCEŃ WPIS: