Facebook
W poprzednim artykule, dotyczącym transportu materiałów niebezpiecznych, skupiliśmy się na najważniejszych informacjach dotyczących przewozu owych materiałów. Dzisiaj z kolei zajmiemy się oznakowaniem oraz klasyfikacją w przewozie drogowym (ADR), śródlądowym (ADN) oraz kolejowym (RID). Ma to bardzo duże znaczenie w kwestii importu towarów z Chin do Polski, dlatego nie wolno przeoczyć tego tematu. Zapraszamy do lektury!
By zapewnić bezpieczny i w pełni legalny import towarów z Chin, w szczególności tych niebezpiecznych, konieczna jest znajomość ich oznaczeń oraz klasyfikacji. Jeśli chodzi o transport lądowy, który jest oznaczany jako ADR, jest to najpopularniejszy model przewozu materiałów niebezpiecznych. Wszelkie normy i przepisy dotyczące drogowego przemieszczania towarów określa Umowa Europejska ADR (The European Agreement concerning the International Carriage of Dangerous Goods by Road). Obowiązuje w Europie, ale nie tylko. Podczas importu towarów z Chin do Polski bardzo ważne są także akty prawa lokalnego, czyli ustawa o przewozie towarów niebezpiecznych, jak również ustawa o broni i amunicji.
Warto także pamiętać, że opakowania, w których przewożone są towary niebezpieczne muszą być prawidłowo oznakowane. Oznakowanie musi być widoczne, czytelne i trwałe – odporne na warunki atmosferyczne. Na pomarańczowej tabliczce zawsze znajduje się numer rozpoznawczy zagrożenia, który ma dwie lub trzy cyfry poprzedzone odpowiednią literą oraz czterocyfrowy numer UN. Z kolei nalepki ADR mają kształt kwadratu obróconego o 45 stopni. Powinny znajdować się w dobrze widocznym miejscu.
Poniżej przedstawiamy podział produkowanych materiałów niebezpiecznych na 13 klas zagrożeń, zawierający klasyfikację materiałów w poszczególnych klasach:
Wszelkie substancje lub przedmioty posiadające lub podejrzewane o posiadanie właściwości wybuchowych mogą zostać zaklasyfikowane do tej klasy. Materiały i przedmioty wybuchowe dzielą się na materiały wybuchowe (stałe, ciekłe lub mieszaniny materiałów) – w wyniku reakcji chemicznej mogą wydzielać gazy, które powodują zanieczyszczenie środowiska. Druga kategoria to materiały pirotechniczne (lub mieszaniny materiałów) – stworzone są do wytwarzania efektów świetlnych, dźwiękowych, cieplnych, gazu, dymu lub połączenia tych efektów w wyniku reakcji chemicznej.
Ta kategoria obejmuje czyste gazy, mieszaniny gazów, mieszaniny jednego lub więcej gazów z jednym lub kilkoma innymi materiałami i przedmiotami, zawierającymi takie materiały. Dzielą się one na materiały duszące (A), utleniające (O), palne (F), trujące (T), trujące, palne (TF), trujące, żrące (TC), trujące, utleniające (TO), trujące, palne, żrące (TFC) oraz trujące, utleniające, żrące (TOC).
Pozycja klasy 4.1 obejmuje substancje i przedmioty łatwopalne:
– łatwopalne materiały i przedmioty stałe;
– samoreaktywne ciała stałe lub ciecze;
– stałe odczulone materiały wybuchowe;
– materiały pokrewne materiałom samoreaktywnym;
– substancje polimeryzujące.
Pozycja klasy 4.2 obejmuje: substancje piroforyczne, które są substancjami, w tym mieszaninami i roztworami (ciekłymi lub stałymi), które nawet w małych ilościach zapalają się w kontakcie z powietrzem w ciągu pięciu minut, najbardziej podatne na samozapłon;
Materiały, które reagując z wodą wydzielają gazy palne mogące tworzyć z powietrzem mieszaniny wybuchowe, oraz przedmioty zawierające takie materiały.
Ta grupa obejmuje materiały oraz artykuły zawierające materiały, które wydzielają tlen i przez to mogą przyczynić się do zapłonu lub podtrzymania ognia w swoim otoczeniu.
Ta grupa obejmuje nadtlenki organiczne i formulacje nadtlenków organicznych.
Nadtlenki organiczne podatne są na rozkład egzotermiczny w normalnej lub podwyższonej temperaturze. Rozkład może być inicjowany przez: ciepło, kontakt z zanieczyszczeniami (np. kwasami, związkami metali ciężkich, aminami), tarcie lub uderzenie. Szybkość rozkładu wzrasta wraz z temperaturą i jest zróżnicowana w zależności od formulacji nadtlenku organicznego. W wyniku rozkładu mogą wydzielać się szkodliwe lub palne gazy albo pary.
Ta grupa obejmuje materiały, które są znane z doświadczenia lub które z punktu widzenia badań na zwierzętach można uznać, że w odpowiednio małych ilościach są zdolne podczas jednorazowego lub krótkotrwałego działania do spowodowania uszczerbku na zdrowiu człowieka, lub jego śmierci wskutek wdychania, przenikania przez skórę lub połknięcia.
Są one znane lub w uzasadniony sposób podejrzewane, że zawierają patogeny. Patogeny definiowane są jako drobnoustroje (włącznie z bakteriami, wirusami, riketsjami, pasożytami i grzybami) lub drobnoustroje rekombinowane (hybrydy lub mutanty), o których wiadomo lub są w uzasadniony sposób podejrzane, że wywołują choroby zakaźne u ludzi lub zwierząt. Dla potrzeb niniejszej klasy, wirusy, drobnoustroje, jak również przedmioty skażone nimi, powinny być uważane za materiały tej klasy.
Ta kategoria obejmuje materiały i przedmioty zawierające materiały niniejszej klasy, które wskutek działania chemicznego atakują tkankę nabłonkową skóry lub błony śluzowej, jeśli wejdą z nią w kontakt, oraz materiały, które w razie wycieku mogą uszkodzić lub zniszczyć inne towary lub środki transportu, a także mogą powodować inne zagrożenia. Tytuł niniejszej klasy obejmuje również materiały, które tworzą żrącą ciecz tylko w obecności wody, lub które wydzielają żrące pary lub mgły wobec naturalnej wilgoci powietrza.
Są to materiały i przedmioty, które podczas przewozu stwarzają zagrożenie inne niż materiały określone w pozostałych klasach.
Dodatkowo dla niektórych klas towarów niebezpiecznych wyróżnione są tzw. grupy pakowania mówiące o stopniu stwarzanego przez dany towar zagrożenia. Powyższe grupy pakowania podzielone są na:
I grupę pakowania – materiały stwarzające duże zagrożenie
II grupę pakowania – materiały stwarzające średnie zagrożenie
III grupę pakowania – materiały stwarzające małe zagrożenie
W przypadku prowadzenia śródlądowego transportu materiałów niebezpiecznych, w tym importu z Chin do Polski, obowiązują ścisłe zasady i reguły, które określają, że przewóz surowców nie może zagrażać bezpieczeństwu ruchu żeglugowego, a także powinien być zorganizowany tak, by całkowicie wyeliminować ryzyko zanieczyszczenia czy skażenia środowiska. Wszelkie informacje i wytyczne dotyczące realizowania śródlądowego przewozu materiałów niebezpiecznych zawarte są w umowie ADN (European Agreement concerning the International Carriage of Dangerous Goods by Inland Waterways). Znajdziemy w niej wszelkie warunki, które trzeba zapewnić, by towary niebezpieczne zostały dopuszczone do transportu i były przewożone w bezpieczny sposób.
RID to nic innego, jak regulamin dla międzynarodowego przewozu kolejami towarów niebezpiecznych. Warto wiedzieć, że prowadząc transport tego typu materiałów należy zapewnić odpowiednie środki bezpieczeństwa, które odpowiadają charakterystyce i zakresowi hipotetycznych zagrożeń. Dzięki temu można będzie zapobiec szkodom, a w razie powstania jakiegokolwiek niebezpieczeństwa, zminimalizować jego skutki. Wszystkie te przepisy dotyczą także importu towarów z Chin do Polski.
Wśród niebezpiecznych reakcji wyróżnia się przede wszystkim wytwarzanie materiałów żrących oraz niestabilnych, niebezpieczny wzrost ciśnienia, wydzielanie gazów utleniających, zapalnych, duszących lub trujących, a także spalanie lub wydzielanie dużych ilości ciepła.
Jeśli chodzi o oznaczenia stosowane przy przewozie kolejowym materiałów niebezpiecznych (RID), bardzo ważne jest prawidłowe wyróżnienie jednostek transportowych. W tym przypadku stosuje się podobne tablice, jak przy przewozie drogowym (konwencja ADR). Są to tablice w kolorze pomarańczowym, gdzie na górze znajduje się numer oznaczający zagrożenia, a na dole kod UN, określający konkretną substancję. Umieszcza się je na bocznych ścianach kontenerów lub cystern.
Górna część tablicy zawiera dwucyfrowy lub trzycyfrowy numer informujący o tym, jakie zagrożenie stanowi przewożony ładunek:
W przypadku, gdy ładunek może powodować tylko jedno z zagrożeń, po danej cyfrze dodana zostaje cyfra „0”. Jeśli jednak uznaje się, że to konkretne zagrożenie jest szczególnie nasilone, wtedy podwaja się tę cyfrę. Może się również zdarzyć tak, że numer zostanie poprzedzony literą „X”. Oznacza to, że w sytuacji pożaru, powstałego ognia nie wolno gasić wodą.
Natomiast numer, znajdujący się na dole, to kod UN, którym oznaczona jest przewożona substancja. I tak na przykład numer „1202” oznacza oleje paliwowe, „1203” – benzynę, „1223” – naftę, „1230” –metanol, „1266” – łatwopalne wyroby perfumeryjne, „1268” – destylaty ropy naftowej, „1789” – kwas chlorowodorowy, „1805” – kwas fosforowy, „1830” – kwas siarkowy o stężeniu ponad 51%, a „2031” – kwas azotowy o stężeniu poniżej 55%.
Warto być świadomym konieczności oznakowań i regulacji towarzyszącym transportowi materiałów niebezpiecznych. W komfortowej sytuacji są nasi Klienci, którzy wybrali kompleksową obsługę importu z Chin. Są spokojni, bo to nasza firma Fullbax dba o wszelkie etapy całego procesu, począwszy od researchu dostawcy, kontrolę poprodukcyjną, dokumentację, odprawy celne, aż po dostawę „pod drzwi” Klienta. Bierzemy odpowiedzialność za całość- z sukcesem!
Daj znać, jak możemy Ci pomóc w imporcie towarów z Chin, w tym materiałów niebezpiecznych. Napisz na contact@fullbax.com lub wyślij formularz.
Zapraszamy Cię na nasz profil facebook po praktyczne informacje z codzienności naszej firmy w Chinach, ciekawe case study, dzięki którym poznasz nasze najlepsze praktyki. Podejrzyj nasze działania „od kuchni”, aktualizujemy profil na bieżąco.
Planujesz rozpocząć przygodę ze sprowadzeniem towarów z Chin? Zanim się na to zdecydujesz, koniecznie dobrze zapoznaj się z tematyką importu. Istnieje bowiem kilka trudnych wątków, które mogą przysporzyć Ci problemów. Jednym z takich aspektów, który nie może mieć przed Tobą żadnych tajemnic, jest Incoterms 2010. Incoterms 2010 – co to jest? Jeśli zdecydujesz się na międzynarodowy transport towarów, będziesz zobowiązany do podpisania kontraktów z chińskimi importerami. Musisz wiedzieć, że decydując...
Na forach internetowych można znaleźć mnóstwo wątków dotyczących importu materiałów budowlanych z Chin. Jedni użytkownicy pytają, co warto importować, inni zaś – w oparciu o swoje doświadczenie – radzą, jak ugryźć ten temat i o czym należy pamiętać. To właśnie pokazuje, że zainteresowanie tematem importu towarów budowlanych ciągle rośnie, dlatego bez wątpienia warto dowiedzieć się o nim nieco więcej.
Coraz więcej panien młodych jest zainteresowanych zakupem sukni ślubnych z Chin. Jednak nie każda z nich decyduje się na ten krok. Przede wszystkim wynika to z tego, że nie można ich przymierzyć. Nie każda kobieta odważy się na kupowanie kota w worku. A co, gdyby ułatwić ten wybór pannom młodym i sprowadzić suknie ślubne z Chin? Import takich sukien to bardzo dobry pomysł na biznes, o czym przekonasz się po lekturze naszego artykułu. Zapraszamy do lektury!
Magazynowanie oraz przechowywanie towarów to niezwykle istotna kwestia dla każdego, kto zajmuje się importem z Chin, a także sprzedażą dużych ilości towarów.