Facebook
Kontyngent taryfowy stwarza preferencyjne warunki w dostępie do towarów, a jednym z motywów jego ustanawiania jest chęć poprawy bilansu płatniczego przez państwa. Co ważne, obowiązuje on wyłącznie w przypadku importu towarów. Co jeszcze warto wiedzieć o kontyngencie taryfowym? Czym się charakteryzuje i jak z niego skorzystać? Odpowiadamy!
Spis treści:
Kontyngent taryfowy (inaczej kontyngent celny) jest to określona ilość towarów, wobec których stosowane są niższe niż standardowo określone stawki celne (mogą to być nawet zerowe stawki celne). Co ważne, nie wpływa on jednak na cło antydumpingowe, wyrównawcze lub specyficzne stawki celne.
Jak wspominaliśmy we wstępie, kontyngent taryfowy stwarza preferencyjne warunki w dostępie do towarów. Jego ustanawianie ma na celu poprawę bilansu płatniczego przez państwa. Warto również dodać, że kontyngent taryfowy obowiązuje wyłącznie w przypadku importu towarów.
Należy mieć także na uwadze, że po uzgodnionym okresie, a także po przekroczeniu ustalonej ilości towarów zaczynają obowiązywać standardowe stawki celne.
By sprawdzić, czy towar objęty jest kontyngentem taryfowym, można skorzystać z dwóch rozwiązań. Pierwsze z nich to system ISZTAR, zaś drugie – system TARIC. Oba te systemy integrują wszelkie ustalenia prawne państw członkowskich Unii Europejskiej związane z taryfami celnymi dla produktów przemysłowych i rolnych. Różni je to, że ISZTAR jest systemem polskim, natomiast TARIC – unijnym.
By odnaleźć informacje na temat kontyngentu taryfowego zarówno w jednym, jak i drugim systemie, niezbędne jest wpisanie kodu celnego danego towaru lub przejrzenie drzewka nomenklatury, by odnaleźć kartę produktu i tam odszukać szczegółowe informacje. Jeśli jednak zna się numer identyfikacyjny towaru, można także użyć opcji wyszukiwania kontyngentu.
By móc skorzystać z kontyngentu towarowego, konieczne jest:
posiadanie siedziby swojej firmy na terenie Unii Europejskiej,
bycie zarejestrowanym w państwie członkowskim UE do celów VAT,
złożenie oświadczenia o niezależności.
Co więcej, przedsiębiorca musi złożyć odpowiedni wniosek, by uzyskać pozwolenie na skorzystanie z kontyngentu taryfowego w czasie, gdy jego limit nie został wyczerpany.
Istnieją dwa sposoby na uzyskanie kontyngentu taryfowego. Pierwszy z nich związany jest ze zgłoszeniem towarów na granicy celnej (w przypadku towarów przemysłowych). Wówczas niezbędne jest podanie numeru kontyngentu w dokumencie SAD. Kontyngentami tymi zarządza Dyrekcja Generalna ds. Podatków i Unii Celnej Komisji Europejskiej. Z kolei drugi sposób dotyczy skorzystania z pozwolenia w systemie pozwoleń na przywóz (w przypadku towarów rolno-spożywczych). Tymi kontyngentami zarządza natomiast Dyrekcja Generalna Komisji ds. Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich.
Warto dodać, że w momencie, gdy kontyngent towarowy zostanie przyznany, a towar będzie transportowany na terenie Unii Europejskiej, każdy przedsiębiorca może z niego skorzystać.
Import towarów z Chin jest niezwykle popularny. Z Państwa Środka sprowadzamy sprzęty RTV i AGD, odzież, obuwie, dodatki, meble, tekstylia, elementy dekoracyjne, akcesoria biurowe, zabawki, gadżety, artykuły sportowe i wiele więcej. Ostatnio coraz więcej mówi się także o imporcie LED z Chin. Czy to się opłaca? Odpowiedź znajdziesz w naszym artykule. Zapraszamy do lektury!
Chiny obejmują ponad 60 stopni długości geograficznej, co oznacza, że na terenie tego kraju występuje 5 stref czasowych z przesunięciami UTC od UTC+5 do UTC+9
Import gotowych pomników granitowych z Chin cieszy się zaskakująco dużą popularnością. Nie jest to związane wyłącznie z niskimi cenami, ale także wysoką jakością surowca.
Dropshipping to dla wielu osób najlepszy sposób na wejście do branży e-commerce. Korzystają z niego osoby, które nie posiadają dużych środków do zainwestowania. W tym przypadku przedsiębiorca pośredniczy między klientem a dostawcą. W ramach dropshippingu można współpracować zarówno z polskimi, jak i zagranicznymi sprzedawcami.