Facebook
Spis treści (kliknij aby szybko przejść):
W imporcie z Chin najpopularniejszą procedurą celną jest procedura 42. To coraz chętniej wybierana forma rozliczenia w przypadku, gdy towary sprowadzane są z jednego z krajów trzecich do państwa znajdującego się na terenie UE, po czym następuje ich przewóz do innego – docelowego – kraju, również należącego do UE. Najczęściej import jest rozliczany na zasadzie dostawy towarów do Hamburga, ponieważ jest to najbliższy port morski poza granicami Polski. Jeśli chcesz dowiedzieć się, czym jest procedura celna i na czym polega procedura 42, zapraszamy do lektury!
Procedura celna jest to szereg reguł postępowania w sprawach celnych. Jedną z takich reguł jest na przykład procedura wywozu lub przywozu, dopuszczenie do obrotu czy też procedura składowania celnego. Ten zbiór zasad o charakterze urzędowym reguluje aspekty dotyczące tego, jak postępować w danych sytuacjach.
W przypadku importu towarów z krajów trzecich, importerów najbardziej interesuje procedura celna 42, która obowiązuje również przy imporcie z Chin. Dotyczy ona transportu towarów z kraju trzeciego (czyli spoza Unii Europejskiej) do jednego z państw członkowskich Unii Europejskiej, po czym następuje ich przewóz do innego kraju Unii Europejskiej.
W odróżnieniu od tradycyjnej procedury celnej, zgodnie z którą zarówno opłaty celne, jak i podatek VAT muszą być uiszczone przy wjeździe towarów na terytorium UE, procedura celna 42 pozwala na skorzystanie ze zwolnienia z podatku VAT w przypadku importu towarów, gdy spełnione są określone warunki.
Wspomniana procedura 42 najczęściej stosowana jest, gdy importer sprowadza towary z państwa trzeciego (np. z Chin) do państwa członkowskiego UE (np. do Polski) przez inne państwo członkowskie UE, które będzie punktem wprowadzenia towarów na terytorium UE. Takie rozwiązanie ma uprościć formalności celne w przypadku importu towarów, które podlegają opodatkowaniu VAT, poprzez umożliwienie importerom skorzystania ze zwolnienia z tego podatku.
W procedurze celnej 42 uczestniczą cztery podmioty. Jest to przede wszystkim importer, a więc osoba z jednego z państw członkowskich Unii Europejskiej. Następną osobą jest dostawca/sprzedawca towarów z jedno z krajów trzecich (np. z Chin). Kolejno jest to polski podatnik, który prowadzi działalność gospodarczą w Polsce i który dokonuje wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów na rzecz importera. W końcu jest to przedstawiciel fiskalny, który realizuje odprawę celną w imieniu importera.
Procedura celna 42 to coraz popularniejsza forma importu z Chin krok po kroku. W Polsce ogromnym zainteresowaniem cieszy się tzw. procedura przez Hamburg. W praktyce wygląda to tak, że przedsiębiorca zamawia towary z kraju trzeciego (np. z Chin) i zaznacza, że towar będzie transportowany do portu w Hamburgu. Gdy towary zostaną wysłane do Niemiec, przedstawiciel fiskalny w imieniu przedsiębiorcy w Polsce oznacza, że przedmiotem transakcji są towary, które nie będą użytkowane w Niemczech. Następnie towary zostają przesłane do Polski w ramach wewnątrzwspólnotowej wymiany towarów. Wówczas, na podstawie dyrektywy UE, Niemcy nie mają obowiązku naliczania podatku VAT od takiej transakcji.
Jeśli zdecydujesz się na import z Chin z pośrednikiem i jednocześnie na odprawę celną przez procedurę celną 42, od razu poinformuj o tym pośrednika. Dzięki temu będzie wiedział, jak zorganizować import z korzyścią dla Ciebie.
Zakupy w Chinach zawsze kojarzą się z bardzo atrakcyjnymi cenami. Tak jest również w przypadku plecaków. Większość chińskich plecaków można kupić za stosunkowo niewielką kwotę, nawet kilka razy niższą niż za porównywalny plecak z Polski. Dlatego też tak wiele osób decyduje się na import towarów z Chin.
Najważniejszą zasadą, jaką powinniśmy kierować się podczas szukania pomysłu na biznes, jest dopasowanie działalności do naszych kompetencji.
Transport wewnątrzwspólnotowy nieustannie się rozwija, w czym niemały udział mają również przewoźnicy polscy. Ściśle łączy się on z transportem towarów w krajach należących do Unii Europejskiej.
FAS (ang. Free Alongside Ship) to reguła Incoterms 2020, która oznacza: „Dostarczone wzdłuż burty statku”.