Facebook
Transport wewnątrzwspólnotowy nieustannie się rozwija, w czym niemały udział mają również przewoźnicy polscy. Ściśle łączy się on z transportem towarów w krajach należących do Unii Europejskiej. W przypadku Polski, a także innych państw zrzeszonych w UE wszelkie różnice będą zatem wynikały z odrębnych przepisów powiązanych z miejscem, do którego dany ładunek jest przewożony. Chcesz dowiedzieć się więcej? Zapraszamy do lektury!
Spis treści:
Jak wynika z treści przepisu art. 28 ust. 1 Ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług, o usłudze wewnątrzwspólnotowego transportu towarów mówi się wówczas, gdy rozpoczęcie i zakończenie transportu ma miejsce odpowiednio na terytorium dwóch różnych państw członkowskich. Z kolei ust. 2 doprecyzowuje, że: „wewnątrzwspólnotową usługą transportu towarów, o której mowa w ust. 1, jest również usługa transportu, którego rozpoczęcie i zakończenie ma miejsce na terytorium jednego państwa członkowskiego, jeżeli bezpośrednio jest związana z wewnątrzwspólnotową usługą transportu towarów”.
Dyrektywa Unii Europejskiej dotycząca podatku VAT określa ogólne przepisy oraz minimalną stawkę podstawową VAT na poziomie 15%. Jednocześnie dopuszcza ona możliwość ustalenia indywidualnej stawki standardowej dla każdego kraju – dla wszystkich towarów oraz usług, a także dwóch stawek obniżonych, z których najniższa nie może wynosić mniej niż 5% – ma to zastosowanie jedynie do towarów i usług wymienionych w dyrektywie VAT.
Warto również dodać, że w niektórych krajach należących do Unii Europejskiej w tym zakresie występują pewne różnice, a jedną z nich jest trzecia obniżona stawka VAT, którą państwa te stosowały zanim przystąpiły do UE.
Istnieją dwa przypadki, w których transport wewnątrzwspólnotowy może być rozliczany w innym miejscu niż kraj, w którym znajduje się siedziba usługodawcy. Po pierwsze mowa tu o sytuacji, w której usługodawca nie posiada siedziby działalności gospodarczej czy też stałego miejsca jej świadczenia. Wówczas VAT rozliczany jest zgodnie ze stałym miejscem zamieszkania, pobytu czy rezydencji. Druga sytuacja ma miejsce w przypadku, gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności innego niż siedziba. W takim przypadku VAT rozliczany jest zgodnie z faktycznym miejscem prowadzenia działalności gospodarczej.
Podejmując temat transportu wewnątrzwspólnotowego, warto także dodać kilka słów na temat ulg na podatek VAT w sytuacji, gdy import towarów z Chin przebiega przez inny kraj i dopiero z niego towary trafiają do Polski. W przypadku importerów z Polski najczęściej są to Niemcy, a dokładniej port w Hamburgu. Tu bowiem odprawa celna przebiega na znacznie prostszych zasadach niż w Polsce. Transport towarów z Chin wówczas przebiega przez Niemcy, a następnie trafiają one do Polski w ramach WDT (wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów). Jeśli chodzi o import z Chin a VAT, w takim przypadku wygląda to tak, że podatek VAT z Chin uiszcza się dopiero po sprzedaży towarów, a nie, tak jak w Polsce, czyli w najbliższym okresie rozliczeniowym.
FCL to skrót odnoszący się do transportu całokontenerowego. W przypadku tego rodzaju transportu jeden kontener wykorzystywany jest przez jednego importera.
Największym producentem agregatów prądotwórczych są Chiny, które eksportują ponad ¼ wszystkich takich urządzeń.
Zainteresowanie maszynami budowlanymi z Chin cieszy się ogromnym zainteresowaniem wśród importerów z całego świata, także z Polski. Z czego to wynika? Przede wszystkim z szerokiej oferty chińskich producentów, a także przystępnych cen oraz świetnej jakości.
Reguła CPT (ang. Carriage Paid To) oznacza „Przewóz opłacony do…” i wskazuje, że sprzedający zawiera umowę przewozu ze spedytorem i ponosi opłaty za fracht do uzgodnionego miejsca.