Incoterms 2020 to reguły handlu międzynarodowego, mające ułatwić handel między kontrahentami pochodzącymi z różnych państw, którzy podlegają różnym porządkom prawnym. Autorem Incoterms (ang. International Commercial Terms) jest Międzynarodowa Izba Handlowa, czyli największe na świecie zrzeszenie przedsiębiorców. Jedną z reguł Incoterms 2020 jest FAS. Czym się charakteryzuje? W jaki sposób określa obowiązki sprzedającego i kupującego? Odpowiadamy!
Spis treści:
- FAS Incoterms – czym charakteryzuje się ta reguła?
- Reguła FAS – obowiązki sprzedającego i kupującego
- FAS – podział kosztów
- Incoterms 2020 FAS w transporcie
- FAS a inne reguły Incoterms
- Podsumowanie
FAS Incoterms – czym charakteryzuje się ta reguła?
FAS (ang. Free Alongside Ship) to reguła Incoterms 2020, która oznacza: „Dostarczone wzdłuż burty statku”. W ramach tej reguły sprzedający ma obowiązek dostarczenia towarów do uzgodnionego z kupującym portu. Od tego momentu kupujący ponosi wszelkie ryzyko i koszty związane z transportem towarów od tego momentu.
Reguły Incoterms 2020 dzielą się na reguły powszechne (dostępne dla wszystkich środków i gałęzi transportu) oraz dostępne jedynie dla spedycji morskiej i transportu wodnego śródlądowego. Reguła FAS (podobnie jak FOB, CFR i CIF) należy do tej drugiej kategorii.
Reguła FAS – obowiązki sprzedającego i kupującego
Reguła FAS mówi o tym, że do obowiązków sprzedającego należy organizacja transportu towarów do wyznaczonego portu załadunku. Natomiast gdy towary zostaną przekazane kupującemu, ryzyko przewozu zostaje przeniesione na kupującego. Do jego obowiązków należy także uiszczenie wszelkich niezbędnych opłat. Odpowiedzialny jest on także za dopełnienie formalności związanych z importem (np. importem z Chin) oraz tranzytem towarów.
Jeśli chcesz poznać więcej szczegółów dotyczących obowiązków sprzedającego i kupującego, zapraszamy do naszego podsumowania, które znajdziesz poniżej.
Obowiązki sprzedającego:
dostarczenie towarów oraz faktury handlowej zgodnie z warunkami umowy zawartej między sprzedającym i kupującym,
dostarczenie towarów wzdłuż burty statku w ustalonym terminie i we wskazanym przez kupującego porcie,
opakowanie i oznakowanie towarów,
przekazanie informacji o dostarczeniu towarów kupującemu z odpowiednim wyprzedzeniem,
przekazanie kupującemu dowodu dostarczenia towarów,
zadbanie o bezpieczeństwo całego procesu od transportu aż do dostawy towarów kupującemu,
udzielenie kupującemu pomocy w uzyskaniu dokumentów niezbędnych podczas importu oraz tranzytu (na jego prośbę, koszt i ryzyko).
Obowiązki kupującego:
pomoc sprzedającemu w uzyskaniu dokumentów niezbędnych przy eksporcie (na jego prośbę, koszt i ryzyko),
poniesienie ryzyka w przypadku utraty lub uszkodzenia towarów od momentu dostarczenia ich do wyznaczonego miejsca przez sprzedającego,
przekazanie sprzedającemu informacji dotyczących wymogów bezpieczeństwa związanych z transportem, a także dostarczenie mu danych, takich jak: nazwa statku, miejsce załadunku i termin dostawy,
uzyskanie pozwolenia na wwóz i dopilnowanie formalności celnych związanych z tranzytem, a także przywozem towarów,
zawarcie umowy przewozu z ustalonego portu (chyba że jest ona zawarta przez sprzedającego).
FAS – podział kosztów
FAS Incoterms to reguła handlowa, która określa, kto ponosi koszty transportu na poszczególnych etapach. Przy wyborze Incoterms FAS, sprzedający odpowiada za koszty dostarczenia towaru wzdłuż burty statku w wybranym porcie. Po przekazaniu towaru, obowiązki i koszty przechodzą na kupującego, który od tego momentu zajmuje się dalszym transportem. Dlatego wybór reguły FAS Incoterms może być korzystny dla sprzedawców, chcących zminimalizować swoje koszty logistyczne.
Incoterms 2020 FAS w transporcie
Korzystanie z Incoterms FAS w transporcie morskim wymaga dobrego planowania logistycznego. Reguła FAS Incoterms dotyczy wyłącznie transportu wodnego, co czyni ją idealnym wyborem dla eksporterów towarów masowych. Przy zastosowaniu Incoterms FAS kupujący musi zorganizować fracht morski i ubezpieczenie. W praktyce oznacza to, że kupujący zyskuje kontrolę nad transportem od momentu dostarczenia towaru do statku, co może mieć znaczenie w kontekście optymalizacji kosztów i harmonogramów dostaw.
FAS a inne reguły Incoterms
Incoterms FAS różni się znacząco od innych reguł, takich jak FOB czy CIF. Wybór między FAS Incoterms a innymi regułami zależy od specyfiki towaru oraz preferencji stron w zakresie podziału ryzyka i kosztów. Na przykład, w przypadku CIF, sprzedający ponosi więcej kosztów, ponieważ zajmuje się również ubezpieczeniem towaru. Dzięki temu FAS Incoterms jest bardziej korzystne dla sprzedających, którzy nie chcą angażować się w kompleksowe działania logistyczne. To rozwiązanie może być również bardziej opłacalne dla kupujących, gdyż unikają dodatkowych kosztów związanych z logistyką i mogą swobodnie decydować o reszcie transportu.
Podsumowanie
Reguła Incoterms FAS to ważny element umów handlowych w transporcie morskim, idealnie sprawdzający się przy towarach masowych. Wybór FAS Incoterms oznacza, że sprzedający przekazuje odpowiedzialność i koszty na kupującego przy dostarczeniu towaru wzdłuż burty statku. Jest to optymalna opcja dla firm, które chcą ograniczyć swoje koszty i jednocześnie zapewnić sobie klarowny podział odpowiedzialności na etapie transportu.