Facebook
Po dekadzie od opublikowania reguł handlowych INCOTERMS2010. Teraz Międzynarodowa Izba Handlowa zmodyfikowała ów zestaw reguł. Zestaw najbardziej aktualnych zasad stosowania reguł w handlu międzynarodowych zawiera teraz INCOTERMS2020. Sprawdź, co się zmieni.
W styczniu 2020 roku w życie weszła modyfikacja reguł dla handlu międzynarodowego. Opracowany przez ICC (International Chamber of Commerce = Międzynarodowa Izba Handlowa) dokument jest realizacją cyklicznej weryfikacji aktualności reguł handlowych, które ICC opracowuje zgodnie z przyjętą zasadą co 10 lat. A zatem teraz importerów i eskorterów obowiązują reguły Incoterms 2020.
Przypomnę tylko, że Reguły Incoterms (International Commercial Terms) określają, na której ze stron kontraktu spoczywa obowiązek opłacenia kosztów transportu towaru, cła i ubezpieczenia towaru. W zależności od danej reguły koszt ten ponosi albo sprzedający, albo nabywca. Ich stosowanie nie jest obowiązkowe, natomiast wiele krajów przyjęło je jako standard. Incoterms ujednolicają bowiem procedury, które w różnych krajach mogą być interpretowane inaczej z racji różnic w prawie. Do tego określają, kto jest odpowiedzialny za transport i ponosi związane z tym ryzyko w ramach umowy sprzedaży. W konsekwencji ułatwiają i przyspieszają obrót dobrami na rynku międzynarodowym.
Istnieje 11 zasad Incoterms 2020. Różnią się one m.in. podziałem opłaty za ubezpieczenie, a także transport towarów. Co więcej, wskazują, kto ponosi koszty w związku z odprawami celnymi. Ponadto różnicują one moment przeniesienia ryzyka, a także wskazują, kto jest odpowiedzialny za formalności. Poniżej przedstawiamy najważniejsze zasady Incoterms 2020.
DAP, czyli Delivered At Place – oznacza „dostarczone do miejsca”. W przypadku tej zasady Incoterms 2020 to sprzedawca pokrywa koszty transportu, a także bierze pełną odpowiedzialność za dostarczenie towarów pod konkretny adres. Kiedy towary można uznać za dostarczone? W momencie, gdy znajdują się pod ustalonym wcześniej adresem i są w pełni przygotowane do rozładunku. Wtedy też odpowiedzialność za towar zostaje przeniesiona ze sprzedającego na kupującego. Warto również wspomnieć, że zasady dotyczące eksportu i importu są tu takie same, jak przy zasadzie DAT, czyli „dostarczone do terminalu”.
FCA, czyli Free Carrier – oznacza „franco przewoźnik”. W przypadku tej zasady Incoterms 2020 za obowiązek sprzedawcy uznaje się przekazanie towarów przewoźnikowi kupującego w ustalonej lokalizacji. Jest on również odpowiedzialny za przygotowanie towarów do eksportu. Kiedy ryzyko zostaje przeniesione ze sprzedającego na kupującego? Otóż dzieje się to w momencie, gdy przewoźnik kupującego odbierze towary.
CPT, czyli Carriage Paid – oznacza “koszty transportu opłacone do”. Obowiązki sprzedawcy w przypadku tej zasady Incoterms 2020 są takie same, jak dla reguły FCA (Free Carrier). Istnieje jednak mała różnica, ponieważ tutaj to sprzedawca opłaca koszty dostawy. Sprzedawca ma również obowiązek przygotować towary do eksportu. Ryzyko zostaje przeniesione ze sprzedającego na kupującego w momencie, gdy przewoźnik kupującego odbierze towary.
DDP, czyli Delivered Duty Paid – oznacza „dostarczone, cło opłacone”. W tym przypadku to sprzedawca ponosi niemal całkowitą odpowiedzialność w trakcie trwania procesu transportu. To on pokrywa koszty transportu oraz bierze na siebie ryzyko związane z dostarczeniem towarów pod dany adres. Sprzedawca również przygotowuje towary do rozładunku, dopełnia wszystkie zobowiązania importowe oraz eksportowe, a także reguluje opłaty celne. Natomiast ryzyko zostaje przeniesione na kupującego wtedy, gdy towary znajdą się pod wskazanym adresem i zostaną przygotowane do rozładunku.
Jak podkreśla np. PortalMorski.pl, nowe reguły przede wszystkim rozwijają już funkcjonujące rozwiązania, ale nie zmieniają ich w drastyczny sposób. Nowe reguły Incoterms 2020 ugruntowują układ 11 reguł stosowanych w międzynarodowym obrocie towarowym. Niektóre zmieniły tylko kolejność oraz oznaczenie. Od 2020 roku układ wygląda następująco:
Zasady dotyczące dowolnego środka transportu (1-7)
Zasady transportu morskiego i wodnego śródlądowego (8-11)
W układzie wprowadzono dwie niewielkie zmiany. Po pierwsze reguła DAP podskoczyła pozycję wyżej i znajduje się przed regułą DAT. Po drugie zaś – dotychczasowa reguła DAT (Delivery At Terminal) została zastąpiona przez DPU (Delivered at Place Unloaded). W tym wypadku zmieniono tylko nazwę, a zasady pozostają te same. Chodzi o podkreślenie, że terminal wyładunkowy nie musi być jednym miejscem dostarczenia towaru.
Większa zmiana dotyczy między innymi reguły FCA. Wcześniej to dostawca musiał dostarczyć importerowi dowód wysyłki towaru (list przewozowy) zgodnie z tą regułą. Dodatkowo sprzedawca ponosił koszty wystawienia dokumentu. Obecnie, zgodnie z Incoterms 2020, reguła zostaje uzupełniona o nowe zapisy. Mianowicie jeśli importer i dostawca tak uzgodnili, importer musi poinstruować przewoźnika o wydaniu dostawcy dokumentu przewozowego. Poniżej schemat organizacji zaktualizowanych warunków handlowych Incoterms:
Więcej informacji nt. Incoterms 2020 dostępnych jest na stronie ICC: https://iccwbo.org/resources-for-business/incoterms-rules/incoterms-2020/
Dlaczego współpraca handlowa z Chinami jest opłacalna? Dzięki niskim cenom importowanych produktów, można uzyskać stosunkowo wysoką marżę na rynku polskim.
Sprowadzanie biżuterii z Chin to jeden z pomysłów na biznes, na który decydują się szczególnie początkujący importerzy. Czy jest to opłacalne? Czy sztuczna biżuteria z Chin znajdzie w Polsce rynek zbytu? I jak znaleźć dostawcę? Odpowiedzi na te pytania znajdziecie w tym wpisie.
Chińska armatura łazienkowa znana jest na całym świecie ponieważ jest dobra i tania. Jak rozpocząć import armatury łazienkowej? Sprawdź!
Zainteresowanie maszynami budowlanymi z Chin cieszy się ogromnym zainteresowaniem wśród importerów z całego świata, także z Polski. Z czego to wynika? Przede wszystkim z szerokiej oferty chińskich producentów, a także przystępnych cen oraz świetnej jakości.