Facebook
Incoterms 2020 to reguły stosowane po to, by określić, na jakich zasadach będzie odbywał się transport zamówionych towarów. Jedną z nich CPT. Na czym polega ta reguła? Kto odpowiada za transport? Na te i wiele innych pytań odpowiadamy w poniższym artykule. Zapraszamy do lektury!
Spis treści (kliknij aby szybko przejść):
Reguła CPT (ang. Carriage Paid To) oznacza „Przewóz opłacony do…” i wskazuje, że sprzedający zawiera umowę przewozu ze spedytorem i ponosi opłaty za fracht do uzgodnionego miejsca. Sprzedający ponosi natomiast ryzyko utraty towarów oraz wszelkie dodatkowe koszty związane na przykład z transportem towarów po załadunku. Ryzyko ze sprzedającego na kupującego zostaje przeniesione w momencie, gdy towary są dostarczone kupującemu poprzez przekazanie go przewoźnikowi.
Jeśli chodzi o obowiązek podatkowy, w przypadku CPT Incoterms 2020 to kupujący ponosi koszty podatków, a także pozostałe koszty, np. te związane z tranzytem lub przewozową odprawą celną.
Reguła CPT, podobnie jak DAP oraz EXW, odnosi się do wszystkich rodzajów transportu, a więc zarówno do spedycji morskiej, transportu, lotniczego, transportu kolejowego, jak i transportu drogowego.
Obowiązkiem sprzedającego jest opłacenie transportu oraz pokrycie wszelkich kosztów wynikających z umowy. Co więcej, sprzedający musi przestrzegać wymogów bezpieczeństwa związanych z transportem towarów do miejsca przeznaczenia. Oprócz tego jego obowiązkiem jest zapakowanie i oznakowanie towarów w sposób właściwy dla ich transportu. Chyba ze strony uzgodniły szczególne wymagania dotyczące pakowania i oznakowania.
Warto również dodać, że – jeśli wynika to z praktyki lub na żądanie kupującego – sprzedający ma obowiązek dostarczyć kupującemu na swój koszt zwyczajowy dokument transportowy na zamówiony transport zgodnie z umową przewozu. Dokument transportowy musi m.in. wymieniać towary objęte umową i posiadać datę wysyłki.
Z kolei obowiązkiem kupującego jest przyjęcie dokumentu transportowego (jeśli jest on zgodny z umową) oraz poniesienie kosztów i opłat związanych z towarami w czasie transportu od momentu powierzenia ich przewoźnikowi.
Co istotne, bardzo dobrą praktyką jest, by strony w umowie sprzedaży dokładne wskazały miejsce przekazania towarów. Dlaczego jest to tak istotne? Miejsce to jest bowiem punktem, do którego sprzedawca musi zawrzeć umowę przewozu i do tego momentu pokrywa on koszty transportu.
Sprzedający ponosi koszty czynności kontrolnych (takich jak kontrola jakości, pomiary, ważenie, liczenie), które są niezbędne do celów dostarczenia towarów. Dostarcza on towary i fakturę handlową oraz inne dokumenty wymagane zgodnie z umową sprzedaży poprzez przekazanie ich przewoźnikowi w wyznaczonym miejscu i terminie. Ma on także obowiązek powiadomić kupującego, że towary zostały dostarczone zgodnie z umową. Jeśli towary dostarczono zgodnie z miejscem dostawy, kupujący przyjmuje dostawę i odbiera od przewoźnika w wyznaczonym miejscu przeznaczenia lub w uzgodnionym punkcie w obrębie tego miejsca.
Ryzyko utraty lub uszkodzenia towarów do momentu ich dostarczenia zgodnie z umową przewozową ponosi sprzedający. Od momentu przekazania towarów w ręce przewoźnika całe ryzyko przechodzi na kupującego. Oznacza to, że sprzedający odpowiada za towary tylko do momentu przekazania ich dalej. W momencie, gdy zostaną one dostarczone przewoźnikowi, sprzedawca nie gwarantuje, że dotrą do miejsca przeznaczenia w określonym stanie i ilości lub czy w ogóle do niego dotrą. Wynika to z faktu, że ryzyko przenosi się ze sprzedającego na kupującego, gdy towary są dostarczone przewoźnikowi. Co więcej, jeżeli kupujący nie powiadomi o terminie i miejscu dostawy, wówczas to on ponosi wszelkie ryzyko, jak i koszty związane z towarami.
Wraz ze wzrostem znaczenia Chin na arenie światowej, coraz więcej osób planuje nawiązać współpracę biznesową z azjatyckim partnerem. Jak podjąć współpracę z chińską hurtownią?
Epidemia koronawirusa w Chinach wybuchła pod koniec 2019 roku. Od tego czasu COVID-19 zaczął bardzo szybko rozprzestrzeniać się również na inne kraje. Jest dziś obecny nie tylko w Azji, ale również na pozostałych kontynentach. Władze Państwa Środka bardzo szybko zdecydowały się podjąć wszelkie środki przeciwdziałania wirusowi. Specjaliści uważają, że na dzień dzisiejszy wirus w Chinach ustępuje. Czy w takim razie można mówić o tym, że transport towarów przebiega już bez żadnych problemów? W poniższym artykule postaramy się odpowiedzieć na to pytanie.
Dane przedstawione przez chiński urząd celny wskazują, że w 2020 roku eksport z Chin wzrósł o 3,6%, natomiast import spadł o 1,1%. Sprzedaż za granicę wynosiła 2,591 biliona dolarów, zaś towary sprowadzone do Chin kosztowały 2,056 biliona dolarów. Nadwyżka handlowa była więc o 25% wyższa w porównaniu do 2019 roku i wynosiła 535 miliardów dolarów. Oznacza to, że Państwo Środka – w kwestii gospodarczej – bardzo szybko poradziło sobie z pandemią i wróciło do normalnego funkcjonowania.
Jak zawsze podkreślamy, import z Chin oprócz licznych korzyści, jest też wymagający pod względem formalności, których należy dotrzymać, by przebiegł on w pełni bezpiecznie i zgodnie z prawem. Nie jest to jednak temat nie do przeskoczenia, o czym także zawsze wspominamy. W dzisiejszym artykule poświęcamy więc uwagę kwestii gospodarowania odpadami. Chodzi dokładnie o Bazę Danych Odpadowych, czyli BDO. Czego dotyczy i w jaki sposób związana jest z importem z Chin? Dowiesz się z poniższego wpisu.