Facebook
Incoterms – to właśnie te reguły pozwalają jasno określić warunki sprzedaży towarów, a także rozdzielają ryzyko i koszty pomiędzy sprzedającym oraz kupującym w handlu międzynarodowym. Najczęściej stosowaną regułą Incoterms jest zdecydowanie FCA. Na jej podstawie zawiera się niemal 40% umów. Jest bardzo uniwersalna i wszechstronna, ponieważ dotyczy wszystkich środków transportu. Co oznacza FCA w transporcie? Odpowiadamy!
Po 10 latach, w czasie których funkcjonowały reguły Incoterms 2010, na początku 2020 roku zaczęły obowiązywać nowe reguły – Incoterms 2020. Jedną z reguł obowiązujących w ramach Międzynarodowych Reguł Handlu jest FCA (Free Carrier) – „Dostarczone do przewoźnika…” (oznaczone miejsce dostawy). Oznacza ona, że sprzedający dostarcza towary do kupującego w dwóch przypadkach. Po pierwsze, gdy oznaczone miejsce jest terenem sprzedającego. Towary są dostarczone wtedy, gdy są załadowane na środek transportu zorganizowany przez kupującego. Po drugie, gdy oznaczone miejsce jest innym miejscem niż teren sprzedającego. W takim wypadku towary są dostarczane, gdy po załadowaniu na środek transportu sprzedającego dotarły do innego wyznaczonego miejsca i są gotowe do wyładunku oraz są do dyspozycji przewoźnika czy też innej osoby, która została wyznaczona przez kupującego.
Poniżej przedstawiamy najważniejsze obowiązki sprzedającego i kupującego w ramach Incoterms – warunki reguły FCA.
Obowiązki sprzedającego:
Obowiązki kupującego:
Sprzedający ma obowiązek zapłacić cło, podatki oraz inne opłaty, jak i koszty związane z odprawą w eksporcie i koszty eksportowych formalności celnych. Kupujący ma zaś obowiązek opłacić cło, podatki oraz inne oficjalne opłaty, jak i koszty związane z tranzytem lub odprawą w imporcie.
Kupujący jest zobowiązany do pokrycia wszystkich kosztów, a także do dopełnienia formalności związanych zarówno z importem towarów, jak i ich transportem od momentu dostarczenia ich przez sprzedającego kurierowi. Warto pamiętać, że formuła FCA może być stosowana w odniesieniu do wszystkich środków transportu, a więc transportu drogowego, kolejowego, jak i lotniczego. Sprawdza się także w przypadku transportu kombinowanego, czyli takiego, gdzie wykorzystuje się kilka środków transportu.
Zainteresowanie importem towarów z Chin wzrasta, a to sprawia, że na rynku coraz częściej pojawiają się firmy zajmujące się doradztwem z zakresu importu z Chin.
Kosmetyki z Chin i produkty higieny osobistej mogą być bardzo opłacalnym pomysłem na biznes. Jednocześnie branża ta jest dość trudna, ponieważ importowane produkty kosmetyczne wymagają spełnienia szeregu warunków formalnych. Chiny są trzecim największym światowym producentem kosmetyków. Import kosmetyków z Chin do Europy i USA to praktyka, która jest częścią modelu biznesowego wielu koncernów kosmetycznych. W...
W dzisiejszych czasach, kiedy przedsiębiorstwa na całym świecie szukają nowych sposobów na zwiększenie efektywności i obniżenie kosztów, coraz więcej firm z sektora poligraficznego zwraca uwagę na import maszyn poligraficznych z Chin. Oto kilka powodów, dla których może to być dobry pomysł, a także kilka wskazówek, na co zwrócić uwagę przy takim imporcie.
Najważniejszą zasadą, jaką powinniśmy kierować się podczas szukania pomysłu na biznes, jest dopasowanie działalności do naszych kompetencji.