Facebook
FOB to jedna z reguł Incoterms 2020, czyli reguł handlu międzynarodowego, które określają podział ryzyka oraz kosztów pomiędzy sprzedającego i kupującego. FOB to jedna z najczęściej stosowanych reguł w transporcie morskim. Czym się charakteryzuje? Jak przebiega transport i dostawa towarów Odpowiadamy!
Spis treści:
FOB (ang. Free on Board) to reguła Incoterms 2020, która oznacza: „Dostarczony na statek”. W ramach tej reguły sprzedający dostarcza towary do kupującego na pokładzie statku wyznaczonego przez kupującego w oznaczonym porcie załadunku lub, gdy spowoduje dostawę towarów, już w ten sposób dostarczonych.
Ryzyko utraty lub uszkodzenia towarów przechodzi ze sprzedającego na kupującego w momencie, gdy towary zostaną dostarczone na pokład statku. Warto również dodać, że od tego momentu kupujący ponosi wszelkie koszty związane z towarem.
Momentem dostawy na warunkach FOB Incoterms 2020 jest moment, w którym towary zostają załadowane na pokład statku wyznaczonego przez kupującego w określonym terminie.
Reguły Incoterms 2020 dzielą się na dwie kategorie i są to reguły powszechne (dostępne dla wszystkich środków transportu) oraz dostępne jedynie dla transportu morskiego i wodnego śródlądowego. Do reguł powszechnych należą: EXW, FCA, CPT, CIP, DAP, DPU i DDP. Natomiast do reguł dla transportu morskiego i wodnego śródlądowego zalicza się reguły: FAS, CFR, CIF oraz omawianą w tym artykule regułę FOB, która jest zdecydowanie najczęściej wybierana we frachcie morskim. Warto jednak mieć świadomość, że wybór tej reguły przy imporcie z Chin towarów w kontenerach.
Sprzedający:
odpowiada za odprawę celną eksportową,
dostarcza towary na pokład statku wskazanego przez kupującego w określonym porcie wysyłki lub odpowiada za towary w ten sposób dostarczone,
ponosi koszty oraz ryzyko związane z towarami do momentu załadowania ich na statek.
Kupujący:
wybiera jednostkę pływającą,
odpowiada za opłaty i ryzyko strat oraz szkód, którym mogą ulec towary od momentu ich dostarczenia,
opłaca przesyłkę morską, a także ubezpieczenie,
dopełnia formalności po dotarciu towarów do miejsca docelowego.
Savoir vivre w chińskim biznesie zdecydowanie różni się od tego prezentowanego przez kraje zachodnie. Jeśli planujesz więc prowadzić negocjacje w Chinach, musisz zapoznać się z zestawem zachowań pożądanych, a także z tymi, których należy unikać. Dzięki temu będziesz mieć większe szansę na odniesienie sukcesu w kontaktach biznesowych. Jak przygotować się do spotkania? Zanim udasz się...
To nie wina Chińczyków, że składając zamówienie masz do wyboru 1000 firm, a wybierasz akurat tę, która oferują coś niskiej jakości. Ostatnio rozmawiałem z moja mamą. To osoba leciwa, jednak harda duchem, a umysł ma 10 razy sprawniejszy niż wskazywałby na to jej wiek. Była zrozpaczona jakością znicza elektrycznego Made in China, który ostatnio kupiła...
Planujesz założenie firmy w Chinach? Pomyśl o Hongkongu. To region administracyjny Chińskiej Republiki Ludowej i jedno z najbogatszych miast w Państwie Środka. Niegdyś był kolonią brytyjską, dzisiaj jest pod rządami Chin. Hongkong uznaje się za jedno z najprężniej działających ośrodków finansowych na świecie, który systematycznie rozwija się pod względem gospodarczym. Może pochwalić się największym portem,...
Drobnica morska to temat, który interesuje zwłaszcza początkujących importerów. Niestety nie zawsze jest opłacalna. Dowiedz się, na jakich warunkach i po jakich kosztach przewozi się ładunek drobnicowy. Wśród wielu początkujących importerów utarło się przekonanie, że sprowadzanie z Chin równa się załadowany po brzegi kontener. Wcale nie musi tak być. Transport drobnicy z Chin (LCL) to jedna z form...