Incoterms to międzynarodowe warunki sprzedaży, opisujące 11 podstawowych reguł handlowych, określających obowiązki oraz odpowiedzialność sprzedającego i kupującego. Jedną z tych reguł jest CFR. Czym się charakteryzuje? Jakie warunki określa? Na te pytania odpowiadamy w poniższym artykule. Zapraszamy do lektury!
Spis treści:
- CFR Incoterms – co oznacza?
- Warunki dostawy CFR
- CFR – obowiązki kupującego i sprzedającego
- CFR a inne Incoterms
- Dokumentacja potrzebna przy CFR
- Ubezpieczenie w CFR
- Zastosowanie CFR w różnych branżach
- Korzyści stosowania CFR
CFR Incoterms – co oznacza?
CFR (ang. Cost and Freight) to reguła Incoterms 2020, która oznacza: „koszt i fracht”. Dotyczy ona wyłącznie transportu wodnego, a spedycji morskiej oraz transportu śródlądowego. Określa, że obowiązkiem sprzedającego jest dostarczenie towarów kupującemu na pokładzie statku albo – gdy spowoduje dostawę towarów – już w ten sposób dostarczonych.
Warunki dostawy CFR
Reguła Incoterms 2020 CFR określa, że to sprzedający ponosi koszty związane z dostarczeniem towarów do portu wraz z fakturą handlową, w miejscu wyznaczonym przez importera. Za moment dostarczenia towaru uznaje się przekroczenie burty statku przez towar podczas załadunku. Wówczas ryzyko zostaje przeniesione ze sprzedającego na kupującego.
CFR – obowiązki kupującego i sprzedającego
Sprzedający:
- odpowiada za zapakowanie towarów w bezpieczny sposób,
- na koszt i ryzyko kupującego dostarcza mu informacji potrzebnych do uzyskania przez niego ubezpieczenia,
- dostarcza dokument transportowy wystawiony na docelowy port przeznaczenia towaru( a także jego kopię elektroniczną),
- dostarcza towar na statek wraz z fakturą handlową w wyznaczonym przez kupującego miejscu i ponosi w związku z tym wszystkie niezbędne koszty,
- organizuje kontrolę jakości towarów, w tym również ich ważenie, mierzenie i przeliczenie przed załadowaniem na statek,
- spełnia wymogi bezpieczeństwa związane z transportem towarów
- odpowiada za załadunek w miejscu rozpoczęcia transportu,
- zawiera umowę przewozu.
Kupujący:
- przeprowadza kontrolę przedwysyłkowa towaru,
- uzyskuje licencję importową niezbędną do transakcji, a także ponosi koszty działań celno-importowych,
- odbiera towar w podanym w umowie terminie i miejscu,
- zapewnia transport od portu macierzystego do siedziby oraz rozładunek w porcie,
- zawiadamia sprzedającego o wymaganym terminie wysyłki towaru i porcie przeznaczenia.
CFR a inne Incoterms
Wybór odpowiednich reguł Incoterms to kluczowy element strategii logistycznej, a
CFR Incoterms jest szczególnie ceniony w handlu morskim, choć jego stosowanie różni się od innych reguł, takich jak
FOB Incoterms. W przypadku
CFR, odpowiedzialność za transport pozostaje po stronie sprzedającego aż do momentu dotarcia do portu docelowego, podczas gdy w FOB odpowiedzialność przechodzi na kupującego już przy załadunku.
Warunki CFR zapewniają płynność w zarządzaniu transportem, co jest przydatne szczególnie dla nowych importerów, którzy chcą minimalizować ryzyko logistyczne. W przeciwieństwie do reguły
FCA Incoterms,
Incoterms CFR koncentruje się na frachcie morskim, co czyni go odpowiednim wyborem dla firm działających w tej branży, które chcą uniknąć kosztów związanych z obsługą lądową. Z kolei
FAS Incoterms przenosi odpowiedzialność na kupującego już na etapie przekazania towarów wzdłuż burty statku, co również różni się od podejścia stosowanego w
warunkach CFR.
Dokumentacja potrzebna przy CFR
Dokumentacja odgrywa kluczową rolę w procesach zgodnych z
CFR Incoterms 2020, a odpowiednie przygotowanie dokumentów może znacznie przyspieszyć cały proces importu.
Warunki CFR zobowiązują sprzedającego do dostarczenia dokumentu przewozowego, który potwierdza załadunek oraz faktury handlowej, a w niektórych przypadkach – również dodatkowych certyfikatów. Kupujący natomiast odpowiada za formalności celne i posiada licencję importową w kraju docelowym, co może być wyzwaniem przy importach wielkoskalowych. Przy regule
EXW dokumentacja i formalności pozostają po stronie kupującego już od samego początku transakcji, co całkowicie różni się od założeń
Incoterms CFR.
Ubezpieczenie w CFR
CFR różni się od niektórych innych reguł Incoterms w kwestii ubezpieczenia, ponieważ to kupujący ponosi odpowiedzialność za ochronę ładunku na trasie morskiej. Przy
CFR Incoterms, brak obowiązku sprzedającego do wykupienia ubezpieczenia daje kupującemu większą elastyczność i możliwość dostosowania zakresu ochrony do specyfiki przewożonych towarów. Dla porównania, w regule
CIF Incoterms, ubezpieczenie musi zostać zapewnione przez sprzedawcę. Przy wyborze
Incoterms CFR 2020, kupujący może negocjować warunki ubezpieczenia, aby zabezpieczyć towar przed stratami, szczególnie gdy przewożone są towary o wysokiej wartości.
Zastosowanie CFR w różnych branżach
Incoterms CFR znalazł szerokie zastosowanie w sektorach wymagających przewozu dużych ilości towarów drogą morską. W branży surowcowej, szczególnie przy eksporcie zasobów takich jak ropa czy minerały,
warunki CFR pomagają uprościć transport. W sektorze budowlanym, reguła CFR jest stosowana przy zakupach ciężkiego sprzętu i materiałów budowlanych, co zapewnia przewidywalność w kosztach dostawy.
Korzyści stosowania CFR
Incoterms CFR przynosi wymierne korzyści zarówno kupującym, jak i sprzedającym, szczególnie w sektorze handlu międzynarodowego. Sprzedający mają możliwość nadzoru nad logistyką do portu docelowego, co pozwala na lepsze zarządzanie kosztami i ryzykiem operacyjnym. Dla kupujących
warunki CFR są korzystne, ponieważ mogą negocjować niższe stawki ubezpieczeniowe i samodzielnie dbać o ochronę ładunku w czasie transportu.