Facebook
CIF to jedna z Międzynarodowych Reguł Handlu, czyli Incoterms. Określają one warunki światowej wymiany towarów, a także informują o podziale kosztów oraz odpowiedzialności między kupującym a sprzedawcą. Reguły Incoterms są aktualizowane co 10 lat – obecnie (od 2020 roku) funkcjonują reguły Incoterms 2020. Wśród wszystkich reguł to właśnie CIF jest jedną z najdłużej istniejących.
CIF jest jedną z reguł Incoterms 2020 i oznacza Koszt, Ubezpieczenie i Fracht (Cost, Insurance and Freight). Jest to jedna z najpopularniejszych i najdłużej istniejących reguł Incoterms. Obowiązywała także w ramach reguł Incoterms 2010, które funkcjonowały przez minione 10 lat.
W przypadku reguły CIF sprzedający ma obowiązek:
Natomiast kupujący ma obowiązek:
W przypadku reguły CIF w ramach Incoterms 2020 uznaje się, że sprzedawca dostarczył towary w chwili, kiedy przewożone materiały mijają nadburcie statku w porcie załadowania. W tym momencie ryzyko w przypadku uszkodzenia lub utracenia towarów zostaje przeniesione ze sprzedającego na kupującego.
Natomiast w przypadku, kiedy transport towarów odbywa się za pośrednictwem kilku przewoźników, a więc przewożony jest najpierw z punktu A do B, np. statkiem dowozowym, a następnie z punktu B do C, np. statkiem oceanicznym, ryzyko za towar sprzedający przestaje ponosić w momencie, gdy towar będzie już w punkcie A.
Warunki dostawy towarów w przypadku reguły CIF Incoterms 2020 stosowane są wyłącznie do transportu drogą wodną, a więc do transportu morskiego oraz transportu śródlądowego.
Jeśli chodzi o ubezpieczenie w ramach CIF, zasady Incoterms 2020 mówią o tym, że zawiera je sprzedający na rzecz kupującego. Warto jednak pamiętać, że to kupujący musi mieć na uwadze kwestie prawne, które mówią o tym, że sprzedający jest zobowiązany jedynie do uzyskania ubezpieczenia z minimalnym pokryciem (chyba że strony ustaliły inaczej).
Okres ochrony ubezpieczeniowej obejmuje transport towarów i zabezpiecza kupującego od momentu, w którym przejmuje on na siebie ryzyko za przewożone towary, czyli od chwili, kiedy towar jest ładowany na pokład w porcie załadunku. Ubezpieczenie trwa natomiast do momentu dostarczenia towaru do portu przeznaczenia. Jeśli chodzi o kwotę ubezpieczenia, to powinno ono wynosić tyle, co sumę ceny uzgodnionej w kontrakcie + 10%.
Chiny to kraj, który posiada absolutnie największe na świecie możliwości produkcyjne w zakresie okien. W Państwie Środka funkcjonuje ponad 3500 producentów, którzy kierują swoją ofertę nie tylko na rynek krajowy, ale także światowy.
Jeśli zdecydujesz się na rozpoczęcie importu towarów z Chin, musisz pamiętać, że oprócz szeregu dokumentów, niezbędnych do legalnego przewozu produktów pomiędzy Państwem Środka a Polską, konieczne jest również dopełnienie formalności związanych z cłem. Choć na początku może się to wydawać dość zawiłe i niezrozumiałe, w efekcie procedury są dosyć proste. Ponadto ogromną pomocą jest system...
Kosmetyki z Chin i produkty higieny osobistej mogą być bardzo opłacalnym pomysłem na biznes. Jednocześnie branża ta jest dość trudna, ponieważ importowane produkty kosmetyczne wymagają spełnienia szeregu warunków formalnych. Chiny są trzecim największym światowym producentem kosmetyków. Import kosmetyków z Chin do Europy i USA to praktyka, która jest częścią modelu biznesowego wielu koncernów kosmetycznych. W...
Reguła CPT (ang. Carriage Paid To) oznacza „Przewóz opłacony do…” i wskazuje, że sprzedający zawiera umowę przewozu ze spedytorem i ponosi opłaty za fracht do uzgodnionego miejsca.