Co to jest Incoterms 2010? Formuły i reguły handlowe

Udostępnij:

Co to jest Incoterms 2010

Planujesz rozpocząć przygodę ze sprowadzeniem towarów z Chin? Zanim się na to zdecydujesz, koniecznie dobrze zapoznaj się z tematyką importu. Istnieje bowiem kilka trudnych wątków, które mogą przysporzyć Ci problemów. Jednym z takich aspektów, który nie może mieć przed Tobą żadnych tajemnic, jest Incoterms 2010. 

Incoterms 2010 – co to jest? 

Jeśli zdecydujesz się na międzynarodowy transport towarów, będziesz zobowiązany do podpisania kontraktów z chińskimi importerami. Musisz wiedzieć, że decydując się na kontrakt na jednych warunkach jesteś na przykład zobligowany do samodzielnej organizacji transportu z Chin, z kolei w innym przypadku to dostawca będzie odpowiadał za cały przewóz towarów na trasie Chiny-Polska. By nie popełnić żadnego błędu, koniecznie dowiedz się, czym jest Incoterms 2010. 

Incoterms 2010 to zbiór międzynarodowych reguł handlowych. Opisują one przede wszystkim warunki sprzedaży. Są przyjęte praktycznie na całym świecie. Zostały skonstruowane bardzo skrupulatnie, by odpowiednio rozdzielić zarówno koszty, jak i odpowiedzialność między sprzedawcą a nabywcą. Oprócz tego określają rodzaj transportu. Ciekawostką jest fakt, że pierwszy raz reguły Incoterms zostały opublikowane w 1936 roku. Od tego czasu były wiele razy zmieniane. Aktualna wersja to właśnie Incoterms 2010. 

Reguły Incoterms 

Jeśli chcesz sprawnie i umiejętnie negocjować warunki handlu międzynarodowego z chińskimi dostawcami, musisz dobrze znać reguły handlowe Incoterms, ponieważ to właśnie one opisują zagadnienia związane z transportem towarów od eksportera do importera w kwestii formalnej. Co więcej, określają minimalny przewóz produktów, pokrycie kosztów związanych z transportem i ubezpieczeniem oraz rozliczenia. Oprócz tego obejmują kwestie ponoszenia ryzyka za towary na różnych etapach importu. Pamiętaj, że reguły te są stosowane dobrowolnie i obowiązują jedynie importera oraz eksportera, ale nie firmy transportowe ani spedytorów. Co więcej, dotyczą wyłącznie obrotu dobrami materialnymi.  

Reguły Incoterms

Na ile grup podzielone są formuły Incoterms 2010?

Formuły Incoterms 2010 podzielone są na cztery grupy: C, D, E oraz F. Poniżej przestawiamy ich krótką charakterystykę, która pozwoli Ci zrozumieć różnice pomiędzy nimi.  

Grupa C – Main Carrigage Paid 

W przypadku tej grupy to sprzedający jest zobowiązany do zawarcia umowy ze spedytorem, a także ponosi koszty transportu. Co więcej, jest on zobligowany do wykonania odprawy celno-eksportowej. Jeśli chodzi o pozostałe kwestie, które mają miejsce już po załadunku towarów, czyli np. koszty związane z transportem – leżą one po stronie kupującego. 

  • CFR – Cost and Freight (and named destination port), czyli Koszt i fracht (oraz określony port przeznaczenia) – kupujący ponosi koszty ubezpieczenia towarów od chwili załadunku towarów w porcie nadania. Dostawę można uznać za zrealizowaną w momencie, gdy towar zostanie załadowany na statek przewoźnika, który zostanie wskazany przez sprzedającego. 
  • CIF – Cost, Insurance and Freight (and named destination port), czyli Koszt, ubezpieczenie i fracht (oraz określony port przeznaczenia) – w tej sytuacji to sprzedający jest odpowiedzialny także za zawarcie umowy, jak i opłacenie ubezpieczenia przewożonych towarów na rzecz kupującego. Oprócz tego opłaca oczywiście również koszt i fracht. 
  • CPT – Carriage Paid To (…named destination port), czyli Przewoźne opłacone do (…określonego miejsca przeznaczenia) – jest to odpowiednik CFR, jednak dotyczy transportu innego niż morski i wodny śródlądowy (także multimodalny). 
  • CIP – Carriage and Insurance Paid to (…named destination port), czyli Przewoźne i ubezpieczenie do (…określonego miejsca przeznaczenia) – jest to odpowiednik CIF, jednak dotyczy transportu innego niż morski i wodny śródlądowy (także multimodalny).  

Grupa D – Arrival 

Ta grupa odpowiada za sytuacje, w których to sprzedający towary jest odpowiedzialny za dostarczenie ich do konkretnego miejsca lub portu przeznaczenia. 

  • DAT – Delivered At Terminal, czyli Dostarczone (określone miejsce przeznaczenia) – oznacza to dostarczenie towarów do terminala. W tej sytuacji to sprzedający jest odpowiedzialny za przetransportowanie zamówienia do konkretnego terminala, a także za jego rozładunek. 
  • DAP – Delivered At Place, czyli Dostarczone na miejsce – w tym przypadku to sprzedający jest zobowiązany do przetransportowania towarów do wyznaczonego miejsca. Z kolei za rozładunek odpowiedzialny jest już kupujący. 

Grupa E – Departure  

W tej grupie to strona sprzedająca odpowiada za udostępnienie towarów do dyspozycji strony kupującej. Punkt wydania zostaje wskazany przez sprzedawcę, który nie odpowiada za odprawę celno-transportową, a także nie ponosi kosztów oraz ryzyka załadunku.  

  • EXW – Ex Works (and named place), czyli Od załadunku (oraz określone miejsce) – w tym przypadku strona sprzedająca ponosi bardzo niewielką odpowiedzialność oraz wykazuje najmniejsze zaangażowanie. Dostawa może być uznana za wykonaną, gdy towary zostaną przekazane do dyspozycji strony kupującej w określonym miejscu. Sprzedający nie jest zobligowany do dalszych czynności.  

Grupa F – Main Carriage Unpaid 

W tej sytuacji sprzedający jest zobligowany do wykonania odprawy celno-eksportowej, jednak nie opłaca on zasadniczych kosztów transportu oraz ubezpieczenia.  

  • FCA – Free Carrier (and named place), czyli Franco przewoźnik (oraz określone miejsce) – w tym przypadku sprzedający ponosi zarówno koszty załadunku towaru, jak również transportu i ubezpieczenia (do momentu przekazania towarów pierwszemu przewoźnikowi, który zostanie wskazany przez stronę kupującą w oznaczonym miejscu). Produkty można uznać za dostarczone w momencie załadunku. Również w tej chwili następuje przeniesienie na kupującego ryzyka uszkodzenia lub utraty towaru. 
  • FAS – Free Alongside Ship (and named loading port), czyli Franco wzdłuż burty statku (oraz określony port załadunku) – tu z kolei zarówno odpowiedzialność za koszty przewozu towarów, jak również ryzyko strony sprzedającej kończy się w momencie, gdy produkty zostaną dostarczone do burty statku w oznaczonym porcie nadania, ale bez załadunku na statek. Od tego czasu zarówno koszty, jak i ryzyko związane z towarem przechodzi na stronę kupującą. 
  • FOB – Free On Board (and named port), czyli Franco statek (oraz określony port załadunku) – tu z kolei punktem przeniesienia zarówno kosztów, jak i ryzyka za towar ze strony sprzedającej na kupującą jest moment, w którym towary przekroczą burtę statku. Co więcej, sprzedający ponosi dodatkowo koszty załadunku. Uważa się, że właśnie ten warunek jest najczęściej wykorzystywany przy imporcie towarów z Chin. 

Czytaj o przykładowych zleceniach importu

Udostępnij:

Incoterms to reguły handlu międzynarodowego, które określają obowiązki sprzedającego oraz kupującego. Od 1 stycznia 2020 roku obowiązują nowe reguły Incoterms 2020. Jedną z nich jest

Jednym z aspektów, który należy wziąć pod uwagę podczas organizacji importu towarów z zagranicy, jest wybór odpowiedniego środka transportu. Każdy z nich oferuje bowiem różne

Współczesny import z Chin wykorzystuje kilka metod transportowania towarów na duże odległości. Królem jest spedycja morska, która obsługuje niemal trzy czwarte operacji transportowych na świecie.

Zgodnie z art. 13 rozporządzenia PEiR (UE) nr 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o  ochronie danych) (Dz.Urz. UE. L. z 2016 r. Nr 119, s. 1, z późn. zm.) – dalej RODO, informujemy że:

  1. Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest FULLBAX Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Poznaniu, ul. Święty Marcin 29/8, 61-806 Poznań, Polska, NIP 7831793248, adres e-mail: contact@fullbax.com , tel. +48 12 213 22 31 
  2. Może Pan/Pani kontaktować się w sprawach związanych z przetwarzaniem danych osobowych oraz z wykonywaniem praw przysługujących na mocy RODO z Administratorem, z wykorzystaniem powyższych danych teleadresowych.
  3. Dane będą przetwarzane w celu prowadzenia procesu rekrutacji i umożliwienia rozpatrzenia Twojego zgłoszenia w zakresie niezbędnym do wykonywania przez Administratora ustawowych obowiązków, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c RODO.

Dane osobowe będą przetwarzane także na potrzeby przyszłych rekrutacji, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO – jeśli wyraziłeś na to zgodę. 

Dane osobowe będą przetwarzane na podstawie naszego prawnie uzasadnionego interesu zgodnie z art. 6 ust. 1 lit. f RODO, polegającym na przetwarzaniu danych w celu ustalenia, dochodzenia lub obrony ewentualnych roszczeń.

  1. Dane osobowe będą przetwarzane przez czas niezbędny do przeprowadzenia rekrutacji lub do czasu przedawnienia roszczeń, albo do czasu złożenia przez Pana/Pani sprzeciwu w tym zakresie, w zależności, który okres jest dłuższy. Dane osobowe będą przetwarzane na potrzeby przyszłych rekrutacji przez czas … miesięcy/lat. 
  2. Pani/a dane mogą być udostępniane podmiotom i osobom upoważnionym do tego na podstawie przepisów prawa. Mogą zostać także udostępnione podmiotom realizującym czynności niezbędne do zrealizowania wskazanych celów przetwarzania, tzn. partnerom dostarczającym rozwiązania IT, kancelariom prawnym i podatkowym, firmom kurierskim, dostawcą płatności.
  3. Posiada Pan/i prawo żądania dostępu do swoich danych osobowych, a także ich sprostowania (poprawiania). Przysługuje Pani/u także prawo do żądania usunięcia lub  ograniczenia przetwarzania, a także sprzeciwu na przetwarzanie, przy czym przysługuje ono jedynie w sytuacji, jeżeli dalsze przetwarzanie nie jest niezbędne do wywiązania się przez Administratora z obowiązku prawnego i nie występują inne nadrzędne prawne podstawy przetwarzania. 
  4. Przysługuje Pani/Panu prawo wniesienia skargi na realizowane przez Administratora przetwarzanie do Prezesa UODO (uodo.gov.pl). 
  5. Jeżeli nie poda Pani/Pan nam swoich danych osobowych – nie będziemy mogli rozpatrzyć kandydatury w procesie rekrutacji.
  6. Pani/a dane nie będą udostępnione do państwa trzeciego/organizacji międzynarodowej,  chyba że zajdzie taka konieczność w związku z korzystaniem z usług informatycznych podmiotów, których siedziba znajduje się poza Europejskim Obszarem Gospodarczym. W takim przypadku dane osobowe będą przekazywane do państwa trzeciego, w stosunku do którego Komisja Europejska stwierdziła odpowiedni stopień ochrony.
  7. Pani/a dane nie będą podlegały profilowaniu lub zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji.