e-mail: contact@fullbax.com
Skontaktuj się telefonicznie: +48 12 213 22 31

Transport morski kontenerów a transport lotniczy z Chin. Wady i zalety

Udostępnij:

Transport morski kontenerów a transport lotniczy. Wady i zalety

Chcąc importować staniesz przed decyzją, który środek transportu wybrać. Towar na dużą odległość można przewieść decydując się na transport morski kontenerów, transport lotniczy lub kolejowy. Ze względu na pewne czynniki, o których będzie w tekście, w przypadku Chin importerzy najczęściej wybierają samolot lub statek. Oba rodzaje mają swoje wady i zalety, które musisz poznać.  

wady i zalety transportu morskiego

Zalety transportu morskiego 

Ta metoda przewożenia towarów z Chin do Polski jest zdecydowanie najpopularniejsza. Dlaczego? Z prostego powodu: jest najtańsza. Ponadto statkiem możemy wysłać praktycznie każdy rodzaj towaru. Mówię tu zarówno o towarach ponadgabarytowych, o drobnicy, jak i przedmiotach wymagających specyficznych warunków przewozu np. odpowiedniej temperatury. Na statek można też załadować tzw. towary niebezpieczne zgodnie z regulaminem IMDG, czyli International Maritime Dangerous Goods Code, międzynarodowego kodeksu transportu ładunków niebezpiecznych drogą morską). Kontenery płyną zazwyczaj do portów wyładunku (POD) Gdynia/Gdańsk oraz najbliższych Polsce w Niemczech, na przykład Hamburg/Bremerhaven.

Jeśli chodzi o transport międzynarodowy pomiędzy krajami oddalonymi od siebie o tysiące kilometrów, to żegluga morska odgrywa kolosalną rolę. Zdecydowana większość ładunku przewożona jest w kontenerach 20 i 40 stóp. Transport morski kontenerów organizowany jest przez agencje spedycyjne, a samym transportem morskim zajmują się armatorzy. Są to osoby lub firmy będące właścicielami lub dzierżawcami statków transportowych. Jeśli zatem decydujesz się na samodzielną organizację transportu z Chin – to właśnie u nich musisz zarezerwować miejsce na swój kontener, niezależnie od warunków Incoterms, którymi w przypadku Chin bywają najczęściej FOB i CIF (ale o tym w innym wpisie). 

Transport morski kontenerów – wady 

Trzeba wiedzieć, że ładunek płynie statkiem do Polski około 30-35 dni, więc na zamówione przedmioty trzeba czekać miesiąc lub dłużej. Wadą transportu drogą morską jest więc zdecydowanie czas. Jeśli zależy Ci na szybkiej wysyłce w grę wchodzi transport lotniczy. Korzystania z transportu morskiego nie polecam także w przypadku, kiedy wysyłane są tylko próbki towarów będących w fazie produkcji. Tu najlepszą metodą transportu jest kurier lotniczy, który dotrze do Ciebie w kilka, maksymalnie kilkanaście dni. Trzeba także pamiętać, że ceny transportu zmieniają się w zależności od miesiąca w danym roku, a w szczególności w przypadku transportu morskiego. 

Transport lotniczy z Chin – zalety i wady 

Największą zaletą przewożenia ładunków drogą powietrzą jest czas. To najszybsza metoda transportowania towarów z Chin do Polski jaka istnieje. Ponadto rozwija się bardzo dynamicznie, a nowoczesne samoloty transportowe mogą przewozić coraz więcej i coraz bardziej zróżnicowany ładunek. Ta forma transportu sprawdza się np. do przewożenia towarów o krótkim terminie przydatności do spożycia oraz towarów kosztownych. Ponadto samolot można wykorzystać jako kuriera lotniczego. Jest to najdroższa usługa transportowa w tym przypadku, którą wysyła się np. próbki towarów oraz towary o wadze do 45 kg. Można oczywiście więcej, ale to już się po prostu nie opłaca.  

Za transport lotniczy odpowiadają agenci lotniczy, którzy muszą legitymować się certyfikatami IATA (Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych). Na szybką realizację transportu lotniczego dodatkowy wpływa ma także duża ilość portów lotniczych w Polsce w porównaniu do niewielkiej ilości portów morskich. Przeładunek do ciężarówek można wiec zrealizować w wielu regionach naszego kraju i szybciej dotrze on do odbiorcy. W przypadku wad transportu lotniczego zdecydowanie króluje kwestia cen. Przewożenie ładunków z Chin do Polski samolotem to najdroższy typ transportu, który opłaca się właśnie w przypadku towarów szybko psujących się (np. Branża FCMG) i bardzo drogich. Czyli takich, na których jest duże przebicie cenowe. Opłaca się wysyłać towary małe, lekkie, ale drogie. 

Transport morski i lotniczy w Fullbax 

Przygotowując wpis porównujący transport morski kontenerów i transport lotniczy, chciałem także w skrócie przybliżyć Wam najważniejsze informacje dotyczące obu tych metod transportu w Fullbax. Pomyślałem, że najlepiej przedstawić to w formie końcowej tabelki, gdzie czarno na białym porównuję najważniejsze korzyści i ograniczenia transportowania ładunków z Chin do Polski statek i samolotem: 

transport morski a lotniczy - tabela

Czytaj o przykładowych zleceniach importu

Udostępnij:

Wraz z wprowadzeniem ustawy antyplastikowej SUP, zarówno konsumenci, jak i przedsiębiorcy stają przed nowymi wyzwaniami i obowiązkami. Zakaz plastikowych produktów jednorazowego użytku, rozwój ekologicznych alternatyw

Unijna dyrektywa plastikowa SUP 2019/904 wprowadza szereg zmian, które mają ograniczyć negatywny wpływ tworzyw sztucznych na środowisko. Regulacje te wymuszają na przedsiębiorcach dostosowanie się do

Importowanie towarów z Chin jest procesem, który wymaga nie tylko strategicznego planowania i zrozumienia rynku, ale także skrupulatnej kontroli jakości. W tym kontekście, norma AQL

Zgodnie z art. 13 rozporządzenia PEiR (UE) nr 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o  ochronie danych) (Dz.Urz. UE. L. z 2016 r. Nr 119, s. 1, z późn. zm.) – dalej RODO, informujemy że:

  1. Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest FULLBAX Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Poznaniu, ul. Święty Marcin 29/8, 61-806 Poznań, Polska, NIP 7831793248, adres e-mail: contact@fullbax.com , tel. +48 12 213 22 31 
  2. Może Pan/Pani kontaktować się w sprawach związanych z przetwarzaniem danych osobowych oraz z wykonywaniem praw przysługujących na mocy RODO z Administratorem, z wykorzystaniem powyższych danych teleadresowych.
  3. Dane będą przetwarzane w celu prowadzenia procesu rekrutacji i umożliwienia rozpatrzenia Twojego zgłoszenia w zakresie niezbędnym do wykonywania przez Administratora ustawowych obowiązków, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c RODO.

Dane osobowe będą przetwarzane także na potrzeby przyszłych rekrutacji, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO – jeśli wyraziłeś na to zgodę. 

Dane osobowe będą przetwarzane na podstawie naszego prawnie uzasadnionego interesu zgodnie z art. 6 ust. 1 lit. f RODO, polegającym na przetwarzaniu danych w celu ustalenia, dochodzenia lub obrony ewentualnych roszczeń.

  1. Dane osobowe będą przetwarzane przez czas niezbędny do przeprowadzenia rekrutacji lub do czasu przedawnienia roszczeń, albo do czasu złożenia przez Pana/Pani sprzeciwu w tym zakresie, w zależności, który okres jest dłuższy. Dane osobowe będą przetwarzane na potrzeby przyszłych rekrutacji przez czas … miesięcy/lat. 
  2. Pani/a dane mogą być udostępniane podmiotom i osobom upoważnionym do tego na podstawie przepisów prawa. Mogą zostać także udostępnione podmiotom realizującym czynności niezbędne do zrealizowania wskazanych celów przetwarzania, tzn. partnerom dostarczającym rozwiązania IT, kancelariom prawnym i podatkowym, firmom kurierskim, dostawcą płatności.
  3. Posiada Pan/i prawo żądania dostępu do swoich danych osobowych, a także ich sprostowania (poprawiania). Przysługuje Pani/u także prawo do żądania usunięcia lub  ograniczenia przetwarzania, a także sprzeciwu na przetwarzanie, przy czym przysługuje ono jedynie w sytuacji, jeżeli dalsze przetwarzanie nie jest niezbędne do wywiązania się przez Administratora z obowiązku prawnego i nie występują inne nadrzędne prawne podstawy przetwarzania. 
  4. Przysługuje Pani/Panu prawo wniesienia skargi na realizowane przez Administratora przetwarzanie do Prezesa UODO (uodo.gov.pl). 
  5. Jeżeli nie poda Pani/Pan nam swoich danych osobowych – nie będziemy mogli rozpatrzyć kandydatury w procesie rekrutacji.
  6. Pani/a dane nie będą udostępnione do państwa trzeciego/organizacji międzynarodowej,  chyba że zajdzie taka konieczność w związku z korzystaniem z usług informatycznych podmiotów, których siedziba znajduje się poza Europejskim Obszarem Gospodarczym. W takim przypadku dane osobowe będą przekazywane do państwa trzeciego, w stosunku do którego Komisja Europejska stwierdziła odpowiedni stopień ochrony.
  7. Pani/a dane nie będą podlegały profilowaniu lub zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji.