Facebook
Spis treści (kliknij aby szybko przejść):
Międzynarodowy kolejowy list przewozowy to jeden z dokumentów, o którym nie można zapomnieć przy imporcie z Chin koleją. Podobnie jak w przypadku innych środków transportu, tak przy przewozie towarów pociągiem, niezbędne jest posiadanie listu przewozowego. Czym jest międzynarodowy kolejowy list przewozowy i co powinien zawierać? Odpowiadamy!
Międzynarodowy kolejowy list przewozowy jest to dokument, który potwierdza, że przewoźnik przyjął towar do transportu. Jest on konieczny w transporcie międzynarodowym, także w imporcie z Chin, gdyż stanowi dowód na to, że odpowiedzialność za ładunek została przekazana przewoźnikowi. Warto również dodać, że międzynarodowy kolejowy list przewozowy jest także potrzebny, by móc przeprowadzić procedurę odprawy celnej. Jest więc jednym z dokumentów celnych.
Co więcej, dla każdego środka transportu należy mieć inny rodzaj listu przewozowego. W przypadku transportu kolejowego jest to CIM i SMGS, zaś w przypadku frachtu morskiego konosament morski (B/O lub BOL), w przypadku frachtu lotniczego – Air Waybill (AWB), a przy transporcie drogowym jest to CMR.
Międzynarodowy kolejowy list przewozowy powinien zawierać przede wszystkim kluczowe informacje na temat nadawcy, odbiorcy, a także przewoźnika. Oprócz tego muszą się w nim znaleźć szczegółowe dane dotyczące cech ładunku oraz jego opakowania. Są to informacje o: rodzaju ładunku, wartości ładunku, jego wymiarach, a także ilości. Ponadto w międzynarodowym kolejowym liście przewozowym należy oznaczyć miejsce załadunku, jak również rozładunku i – jeśli jest taka konieczność – opisać inne ważne szczegóły przewozu towarów.
Kolejowy list przewozowy CIM to dowód przyjęcia towaru do przewozu w międzynarodowym transporcie kolejowym. Obwiązuje on w znakomitej większości państw UE, a także w kilku państwach Afryki i Azji. Są to kraje, które przystąpiły do konwencji COTIF (Konwencja o międzynarodowym przewozie kolejami) ustanowionej przez OTIF (Międzyrządowa Organizacja Międzynarodowych Przewozów). To konwencja, która ujednolica system prawny w zakresie przewozu towarów, osób i bagażu, a także zasad użytkowania wagonów i infrastruktury międzynarodowej komunikacji kolejowej.
Państwa, w których obowiązuje kolejowy list przewozowy CIM to: państwa członkowskie UE, Afganistan, Albania, Algieria, Armenia, Azerbejdżan, Bośnia i Hercegowina, Czarnogóra, Gruzja, Iran, Kosowo, Maroko, Norwegia, Pakistan, Północna Macedonia, Serbia, Szwajcaria, Tunezja, Ukraina oraz Wielka Brytania.
Łańcuch dostaw to złożona sieć zależności i działań, które umożliwiają przemieszczanie produktów od punktu ich produkcji do konsumenta końcowego.
Bezpośredni importer z Chin to najczęściej firma, która specjalizuje się w pośrednictwie w imporcie i udziela przedsiębiorcom pełnego wsparcia – od wyboru producenta po wysyłkę towaru. Z tej opcji korzystają zarówno małe początkujące firmy, jak i duże przedsiębiorstwa w Polsce. Doradztwo bezpośredniego importera z Chin to świetna opcja, jeśli zależy Ci na niskich cenach towarów, ekonomicznym rodzaju dostawy oraz dopilnowaniu kwestii formalnych.
Najwięcej telefonów importowanych jest bez wątpienia z Chin. Państwo Środka jest bowiem czołowym producentem elektroniki.
Import towarów z Chin jest niezwykle popularny. Z Państwa Środka sprowadzamy sprzęty RTV i AGD, odzież, obuwie, dodatki, meble, tekstylia, elementy dekoracyjne, akcesoria biurowe, zabawki, gadżety, artykuły sportowe i wiele więcej. Ostatnio coraz więcej mówi się także o imporcie LED z Chin. Czy to się opłaca? Odpowiedź znajdziesz w naszym artykule. Zapraszamy do lektury!