Podczas importu z Chin należy zadbać o odpowiednią dokumentację, która poświadczy autentyczność całej procedury oraz jej zgodność z prawem. Jednym z takich dokumentów jest konosament, który spełnia kilka różnych funkcji. Czego dotyczy i co ma wspólnego z towarem z Chin? O tym wszystkim przeczytasz w naszym artykule. Zapraszamy do lektury!
Co to jest konosament?
Konosament, czyli Bill of Lading lub B/L to jeden z najistotniejszych dokumentów stosowanych podczas transportu morskiego. Jest to nic innego, jak potwierdzenie załadunku, które zaświadcza o tym, że towar został wydany przewoźnikowi, a także załadowany na pokład statku. Co więcej, konosament traktuje się również jako dowód wysłania towaru drogą morską. Ten dokument to potwierdzenie, że transportowany towar jest w jego posiadaniu oraz że przewoźnik ma za zadanie wydać go odbiorcy na zasadach, które zostały zapisane w konosamencie.
Jakie funkcje spełnia konosament?
Konosament morski jest przede wszystkim dowodem przyjęcie ładunku do transportu statkiem. Zawarte jest w nim zobowiązanie, że przewoźnik ma obowiązek wydania ładunku w porcie przeznaczenia osobie, która posiada dokument B/L. Oprócz tego jest on papierem wartościowym, a także papierem towarowym, gdyż symbolizuje produkt, na który został wystawiony oraz upoważnia do dysponowania nim. Warto również pamiętać, że konosament nie jest umową przewozu towarów pomiędzy przewoźnikiem a załadowcą lub pomiędzy przewoźnikiem a odbiorcą. Jest to wyłącznie potwierdzenie przejęcia towaru przez przewoźnika.
Rodzaje konosamentów
- Konosament na zlecenie – przenoszony jest w drodze indosu, czyli oświadczenia woli zbywającego o przeniesieniu własności zbywalnego papieru wartościowego. W tym przypadku indosowanie polega na wykonaniu odpowiednich zapisów w konosamencie. Pozwala on na szybkie, proste i przede wszystkim bezpieczne przenoszenie praw. Ponadto uniemożliwia odbiór ładunku przez osobę, która wchodzi w jego posiadanie niezgodnie z prawem.
- Konosament na okaziciela – przenoszony jest poprzez wręczenie. Przy takim dokumencie każda osoba, która go posiada, może odebrać ładunek opisany w konosamencie.
- Konosament imienny – przenoszony jest wyłącznie w drodze cesji, czyli przelewu wierzytelności. Przy jego sprzedaży należy zachować pisemną formę dokumentu kupna – sprzedaży, który będzie podpisany przez strony umowy, czyli zarówno przez kupującego, jak i sprzedającego.
Wzór konosamentu – do zawiera dokument?
Bardzo wiele różnych wzorów konosamentu znajdziesz w Internecie. Wystarczy, że wpiszesz w wyszukiwarkę hasło „konosament wzór”, a otrzymasz wiele przydatnych formularzy, które ułatwią Ci przygotowanie dokumentu. Poniżej przedstawiamy rubryki, jakie powinny znaleźć się w konosamencie i tłumaczymy je na język polski, ponieważ zdecydowana większość druków sporządzona jest w języku angielskim. Warto jednak pamiętać, że każdy morski list przewozowy może się nieco od siebie różnić.
Opis poszczególnych rubryk:
- Shipper – nadawca. W tym miejscu musisz wpisać pełną nazwę firmy eksportującej oraz jej adres.
- Consignee – odbiorca ładunku. Tutaj należy wpisać pełną nazwę firmy importującej oraz jej adres. W zależności od tego, jak wypełnisz tę rubrykę, taki będzie rodzaj konosamentu. Jeśli zostawisz ją pustą lub wpiszesz „To Order”, będzie to równoznaczne z wyborem konosamentu na okaziciela.
- Notify adress – jest to adres, pod który ma zostać wysłane zawiadomienie o dostarczeniu ładunku do portu przeznaczenia. Szczególnie istotny jest przy konosamencie na okaziciela.
- Place of receipt – miejsce odbioru towaru.
- Precarriage by – kto dokonuje przewozu towaru przed dostarczeniem na statek.
- Vessel – nazwa statku.
- Port od loading – port załadunku.
- Port of discharge – port rozładunku.
- Place od delivery – miejsce dostarczenia.
- Document No. – numer dokumentu.
- No. of original Bill of Lading – liczba oryginalnych egzemplarzy konosamentu.
- Point and country of origin – miejsce i kraj pochodzenia.
- Domestic routing / Export instructions – firma forwardingowa odpowiedzialna za ładunek na terenie kraju eksportera, przed załadowaniem na statek / instrukcje dotyczące eksportu.
- Marks and numbers –oznaczenia i numery kartonów
- Number and kind of package – liczba i rodzaj przesyłek
- Description of goods – opis ładunku.
- Weight/Measurement – waga/wymiary
- Freight and charges – fracht i koszty.
- Prepaid – przesyłka przedpłacona.
- Collect – płatność za transport po stronie importera.
- Stamp and signature of the carrier or its agent – pieczęć i popis przewoźnika lub jego agenta.
Konosament – do czego jest potrzebny?
Konosament najczęściej wypełniany jest przez spedytora, ponieważ to zwykle on jest załadowcą występującym w imieniu eksportera. Dokument sporządzany jest w trzech oryginałach w języku angielskim. Mają one charakter papierów wartościowych. Dane do morskiego listu przewozowego pobierane są z kontraktu albo zlecenia spedycyjnego, dlatego bardzo istotne jest, by uprzednio sprawdzić rodzaj konosamentu oraz formę jego wystawienia. Dodatkowo koniecznie trzeba zwrócić uwagę na datę, nazwę, znakowanie oraz ilość towaru, a także port załadunku i wyładunku, jak również zgodę lub zakaz przeładunku. Te dane powinny zgadzać się z warunkami akredytywy.
Gdy konosament zostanie podpisany przez przewoźnika, załadowca ma obowiązek wysłać dokument do eksportera. Ten zaś składa go w banku razem z innymi dokumentami, ponieważ tylko w taki sposób może otrzymać należności za towar. Po uregulowaniu wszelkich należności konosament trafia do importera i stanowi on podstawę do odbioru towaru od przewoźnika w porcie przeznaczenia.