e-mail: contact@fullbax.com
Skontaktuj się telefonicznie: +48 12 213 22 31

Konosament – co ma wspólnego z towarem z Chin?

Konosament – co ma wspólnego z towarem z Chin

Podczas importu z Chin należy zadbać o odpowiednią dokumentację, która poświadczy autentyczność całej procedury oraz jej zgodność z prawem. Jednym z takich dokumentów jest konosament, który spełnia kilka różnych funkcji. Czego dotyczy i co ma wspólnego z towarem z Chin? O tym wszystkim przeczytasz w naszym artykule. Zapraszamy do lektury!

Co to jest konosament?

Konosament, czyli Bill of Lading lub B/L to jeden z najistotniejszych dokumentów stosowanych podczas transportu morskiego. Jest to nic innego, jak potwierdzenie załadunku, które zaświadcza o tym, że towar został wydany przewoźnikowi, a także załadowany na pokład statku. Co więcej, konosament traktuje się również jako dowód wysłania towaru drogą morską. Ten dokument to potwierdzenie, że transportowany towar jest w jego posiadaniu oraz że przewoźnik ma za zadanie wydać go odbiorcy na zasadach, które zostały zapisane w konosamencie.

Konosament – do czego jest potrzebny

Jakie funkcje spełnia konosament?

Konosament morski jest przede wszystkim dowodem przyjęcie ładunku do transportu statkiem. Zawarte jest w nim zobowiązanie, że przewoźnik ma obowiązek wydania ładunku w porcie przeznaczenia osobie, która posiada dokument B/L. Oprócz tego jest on papierem wartościowym, a także papierem towarowym, gdyż symbolizuje produkt, na który został wystawiony oraz upoważnia do dysponowania nim. Warto również pamiętać, że konosament nie jest umową przewozu towarów pomiędzy przewoźnikiem a załadowcą lub pomiędzy przewoźnikiem a odbiorcą. Jest to wyłącznie potwierdzenie przejęcia towaru przez przewoźnika.

Rodzaje konosamentów

  1. Konosament na zlecenie – przenoszony jest w drodze indosu, czyli oświadczenia woli zbywającego o przeniesieniu własności zbywalnego papieru wartościowego. W tym przypadku indosowanie polega na wykonaniu odpowiednich zapisów w konosamencie. Pozwala on na szybkie, proste i przede wszystkim bezpieczne przenoszenie praw. Ponadto uniemożliwia odbiór ładunku przez osobę, która wchodzi w jego posiadanie niezgodnie z prawem.
  2. Konosament na okaziciela – przenoszony jest poprzez wręczenie. Przy takim dokumencie każda osoba, która go posiada, może odebrać ładunek opisany w konosamencie.
  3. Konosament imienny – przenoszony jest wyłącznie w drodze cesji, czyli przelewu wierzytelności. Przy jego sprzedaży należy zachować pisemną formę dokumentu kupna – sprzedaży, który będzie podpisany przez strony umowy, czyli zarówno przez kupującego, jak i sprzedającego.

Wzór konosamentu – do zawiera dokument?

Bardzo wiele różnych wzorów konosamentu znajdziesz w Internecie. Wystarczy, że wpiszesz w wyszukiwarkę hasło „konosament wzór”, a otrzymasz wiele przydatnych formularzy, które ułatwią Ci przygotowanie dokumentu. Poniżej przedstawiamy rubryki, jakie powinny znaleźć się w konosamencie i tłumaczymy je na język polski, ponieważ zdecydowana większość druków sporządzona jest w języku angielskim. Warto jednak pamiętać, że każdy morski list przewozowy może się nieco od siebie różnić.

List przewozowy wzór. Źródło: Mediterranean Shipping Company S.A.

Opis poszczególnych rubryk:

  1. Shipper – nadawca. W tym miejscu musisz wpisać pełną nazwę firmy eksportującej oraz jej adres.
  2. Consignee – odbiorca ładunku. Tutaj należy wpisać pełną nazwę firmy importującej oraz jej adres. W zależności od tego, jak wypełnisz tę rubrykę, taki będzie rodzaj konosamentu. Jeśli zostawisz ją pustą lub wpiszesz „To Order”, będzie to równoznaczne z wyborem konosamentu na okaziciela.
  3. Notify adress – jest to adres, pod który ma zostać wysłane zawiadomienie o dostarczeniu ładunku do portu przeznaczenia. Szczególnie istotny jest przy konosamencie na okaziciela.
  4. Place of receipt – miejsce odbioru towaru.
  5. Precarriage by – kto dokonuje przewozu towaru przed dostarczeniem na statek.
  6. Vessel – nazwa statku.
  7. Port od loading – port załadunku.
  8. Port of discharge – port rozładunku.
  9. Place od delivery – miejsce dostarczenia.
  10. Document No. – numer dokumentu.
  11. No. of original Bill of Lading – liczba oryginalnych egzemplarzy konosamentu.
  12. Point and country of origin – miejsce i kraj pochodzenia.
  13. Domestic routing / Export instructions – firma forwardingowa odpowiedzialna za ładunek na terenie kraju eksportera, przed załadowaniem na statek / instrukcje dotyczące eksportu.
  14. Marks and numbers –oznaczenia i numery kartonów
  15. Number and kind of package – liczba i rodzaj przesyłek
  16. Description of goods – opis ładunku.
  17. Weight/Measurement – waga/wymiary
  18. Freight and charges – fracht i koszty.
  19. Prepaid – przesyłka przedpłacona.
  20. Collect – płatność za transport po stronie importera.
  21. Stamp and signature of the carrier or its agent – pieczęć i popis przewoźnika lub jego agenta.

Konosament – do czego jest potrzebny?

Konosament najczęściej wypełniany jest przez spedytora, ponieważ to zwykle on jest załadowcą występującym w imieniu eksportera. Dokument sporządzany jest w trzech oryginałach w języku angielskim. Mają one charakter papierów wartościowych. Dane do morskiego listu przewozowego pobierane są z kontraktu albo zlecenia spedycyjnego, dlatego bardzo istotne jest, by uprzednio sprawdzić rodzaj konosamentu oraz formę jego wystawienia. Dodatkowo koniecznie trzeba zwrócić uwagę na datę, nazwę, znakowanie oraz ilość towaru, a także port załadunku i wyładunku, jak również zgodę lub zakaz przeładunku. Te dane powinny zgadzać się z warunkami akredytywy.

Gdy konosament zostanie podpisany przez przewoźnika, załadowca ma obowiązek wysłać dokument do eksportera. Ten zaś składa go w banku razem z innymi dokumentami, ponieważ tylko w taki sposób może otrzymać należności za towar. Po uregulowaniu wszelkich należności konosament trafia do importera i stanowi on podstawę do odbioru towaru od przewoźnika w porcie przeznaczenia.

Czytaj o przykładowych zleceniach importu

Udostępnij:

Nasza działalność świetnie dowodzi, że maszyny z Chin, podobnie jak formy wtryskowe, są bardzo opłacalne w imporcie z Chin. My dbamy o weryfikację i wybór

Incoterms to reguły handlu międzynarodowego, które określają obowiązki sprzedającego oraz kupującego. Od 1 stycznia 2020 roku obowiązują nowe reguły Incoterms 2020. Jedną z nich jest

Jednym z aspektów, który należy wziąć pod uwagę podczas organizacji importu towarów z zagranicy, jest wybór odpowiedniego środka transportu. Każdy z nich oferuje bowiem różne

Zgodnie z art. 13 rozporządzenia PEiR (UE) nr 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o  ochronie danych) (Dz.Urz. UE. L. z 2016 r. Nr 119, s. 1, z późn. zm.) – dalej RODO, informujemy że:

  1. Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest FULLBAX Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Poznaniu, ul. Święty Marcin 29/8, 61-806 Poznań, Polska, NIP 7831793248, adres e-mail: contact@fullbax.com , tel. +48 12 213 22 31 
  2. Może Pan/Pani kontaktować się w sprawach związanych z przetwarzaniem danych osobowych oraz z wykonywaniem praw przysługujących na mocy RODO z Administratorem, z wykorzystaniem powyższych danych teleadresowych.
  3. Dane będą przetwarzane w celu prowadzenia procesu rekrutacji i umożliwienia rozpatrzenia Twojego zgłoszenia w zakresie niezbędnym do wykonywania przez Administratora ustawowych obowiązków, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c RODO.

Dane osobowe będą przetwarzane także na potrzeby przyszłych rekrutacji, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO – jeśli wyraziłeś na to zgodę. 

Dane osobowe będą przetwarzane na podstawie naszego prawnie uzasadnionego interesu zgodnie z art. 6 ust. 1 lit. f RODO, polegającym na przetwarzaniu danych w celu ustalenia, dochodzenia lub obrony ewentualnych roszczeń.

  1. Dane osobowe będą przetwarzane przez czas niezbędny do przeprowadzenia rekrutacji lub do czasu przedawnienia roszczeń, albo do czasu złożenia przez Pana/Pani sprzeciwu w tym zakresie, w zależności, który okres jest dłuższy. Dane osobowe będą przetwarzane na potrzeby przyszłych rekrutacji przez czas … miesięcy/lat. 
  2. Pani/a dane mogą być udostępniane podmiotom i osobom upoważnionym do tego na podstawie przepisów prawa. Mogą zostać także udostępnione podmiotom realizującym czynności niezbędne do zrealizowania wskazanych celów przetwarzania, tzn. partnerom dostarczającym rozwiązania IT, kancelariom prawnym i podatkowym, firmom kurierskim, dostawcą płatności.
  3. Posiada Pan/i prawo żądania dostępu do swoich danych osobowych, a także ich sprostowania (poprawiania). Przysługuje Pani/u także prawo do żądania usunięcia lub  ograniczenia przetwarzania, a także sprzeciwu na przetwarzanie, przy czym przysługuje ono jedynie w sytuacji, jeżeli dalsze przetwarzanie nie jest niezbędne do wywiązania się przez Administratora z obowiązku prawnego i nie występują inne nadrzędne prawne podstawy przetwarzania. 
  4. Przysługuje Pani/Panu prawo wniesienia skargi na realizowane przez Administratora przetwarzanie do Prezesa UODO (uodo.gov.pl). 
  5. Jeżeli nie poda Pani/Pan nam swoich danych osobowych – nie będziemy mogli rozpatrzyć kandydatury w procesie rekrutacji.
  6. Pani/a dane nie będą udostępnione do państwa trzeciego/organizacji międzynarodowej,  chyba że zajdzie taka konieczność w związku z korzystaniem z usług informatycznych podmiotów, których siedziba znajduje się poza Europejskim Obszarem Gospodarczym. W takim przypadku dane osobowe będą przekazywane do państwa trzeciego, w stosunku do którego Komisja Europejska stwierdziła odpowiedni stopień ochrony.
  7. Pani/a dane nie będą podlegały profilowaniu lub zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji.