e-mail: contact@fullbax.com
Skontaktuj się telefonicznie: +48 12 213 22 31

OEM, ODM i OBM – co oznaczają te skróty i czym się różnią?

Udostępnij:

OEM, ODM i OBM – co oznaczają te skróty i czym się różnią

Jednym z zadań przedsiębiorcy, decydującego się na rozpoczęcie importu z Chin, jest wybór odpowiedniego partnera handlowego. Na co przede wszystkim warto zwrócić uwagę? Twoją uwagę powinny przykuć takie skróty, jak OEM, ODM czy OBM. Są to rodzaje przedsiębiorstw z określonym zakresem wpływu importera na projekt czy też produkcję kupionych towarów. Czym różnią się te skróty? Odpowiadamy!

OEM – czym jest i czym się charakteryzuje?

OEM to skrót od ang. Original Equipment Manufacturer, co w języku polskim dosłownie oznacza „producent oryginalnego wyposażenia”. Jest to rodzaj przedsiębiorstwa, produkującego towary, które mogą być sprzedawane przez inne firmy. Jeśli zdecydujesz się na to rozwiązanie, pozwoli Ci to na import oraz sprzedaż produktów innej marki pod Twoją własną nazwą. W praktyce wygląda to tak, że przedsiębiorstwo produkuje swój towar, ale nanosi na niego logo Twojej firmy.

ODM – czym jest i czym się charakteryzuje?

ODM to skrót od ang. Original Design Manufacturer, co w języku polskim dosłownie oznacza „producent oryginalnego projektu”. Od przedstawionego wcześniej modelu OEM, ODM różni się tym, że producent projektuje towar według wzoru przedstawionego przez importera, a następnie go produkuje. To świetne rozwiązanie dla osób, które chcą spersonalizować produkty, ponieważ design towaru można dopasować do swoich potrzeb. Tu także, podobnie jak przy OEM, można nanieść logo swojej marki na towar.

OBM – czym jest i czym się charakteryzuje?

OBD to skrót od ang. Original Brand Manufacturer, co w języku polskim dosłownie oznacza „oryginalny producent marki”. Są to więc producenci, którzy zajmują się wszystkim kompleksowo: od przygotowania oryginalnego projektu, poprzez produkcję, aż po przeprowadzenie kampanii marketingowej. To nie tylko właściciele marki, ale i wyprodukowanych towarów.

Na jakie rozwiązanie warto się zdecydować?

Konkurencja na rynku w niemal każdej branży jest dziś bardzo duża. Przedsiębiorcy prześcigają się w coraz to nowszych i lepszych pomysłach, które mogłyby zainteresować ich obecnych, jak i potencjalnych klientów. Warto dobrze zastanowić się, czym tak naprawdę można skutecznie przyciągnąć ich uwagę, a nie jest to wcale takie oczywiste. Najlepiej zacząć od początku, czyli od samego produktu. Jeśli decydujesz się na import towarów z Chin, pamiętaj o tym, że każdy z nich możesz personalizować w absolutnie dowolny sposób. Pomoże Ci to wyróżnić się na polskim rynku. Zaproponuj swoim potencjalnym klientom coś, co wyjdzie naprzeciw ich oczekiwaniom. Bądź zawsze krok przed nimi.

W momencie, kiedy uda Ci się odszukać lub wyprodukować na chińskim rynku towar, który będzie Cię interesował, najlepszym wyborem będzie umieszczenie na nim logo Twojej marki, co sprawi, że Ty staniesz się producentem towaru. Dzięki temu w sytuacji, gdy stanie się on popularny, ludzie natychmiast zaczną kojarzyć go z Twoją firmą.

By jednak w całym tym procesie, jakim jest produkcja towarów w Chinach, nie trafić na nieuczciwego partnera biznesowego, należy go koniecznie zweryfikować. Możesz także zamówić próbki towarów, jak również przeprowadzić kontrolę jakości oraz wizytację w fabryce w Chinach. Dzięki temu będziesz mieć pewność, że towary zostaną wyprodukowane w oparciu o niezbędne standardy i zgodnie z Twoimi oczekiwaniami.

Produkcja towaru pod własną marką w Chinach a znak towarowy

W przypadku, gdy produkcja towaru ma zostać zlecona firmie w Chinach, ale pod własną marka, konieczne jest wcześniejsze zastrzeżenie znaku towarowego w Państwie Środka, ponieważ obowiązuje tam zasada „kto pierwszy, ten lepszy”. Jeśli więc inna firma (np. ta, która produkuje dla Ciebie towary) zarejestruje Twój znak towarowy przed Tobą, będzie mogła używać go na obszarze Chin. Stąd też pierwszym krokiem w przypadku produkcji towarów w Chinach pod własną marką, powinno być zastrzeżenie znaku towarowego. Może się bowiem okazać, że ktoś zastrzegł już taki znak przed Tobą. Wtedy będziesz mieć czas, by w jakiś sposób rozwiązać ten problem.

Musisz pamiętać, że nie ma tu znaczenia, że będziesz sprzedawać swoje produkty wyłącznie na rynek polski. Jeśli produkujesz towary w Chinach ze swoim logo, według chińskiego prawa masz obowiązek zarejestrowania tam swojego znaku towarowego. Jeśli okaże się, że nie masz prawa do logo, które znajduje się na zakupionych przez Ciebie produktach, służby celne mogą Ci je skonfiskować.

Za co odpowiada importer?

Zadaniem importera jest monitorowanie wszelkich kwestii dotyczących bezpieczeństwa towarów, jak również zadbanie o potrzebną dokumentację. Importer ma obowiązek sporządzenia instrukcji, a także opakowania, oznakowania i oznaczenia towarów za pomocą odpowiednich etykiet. W przypadku elektroniki, importer musi zadbać o oznaczenie CE, a także dokumentację związaną z tym certyfikatem. Ponadto odpowiada on za to, by towary przeszły testy sprawdzające zgodność z określonymi normami.

Czytaj o przykładowych zleceniach importu

Udostępnij:

Chińskie suplementy diety zdobywają coraz większą popularność dzięki unikalnemu połączeniu tradycyjnej medycyny i nowoczesnych technologii. Wywodzące się z wielowiekowej filozofii zdrowia, produkty te oferują naturalne

Nasza działalność świetnie dowodzi, że maszyny z Chin, podobnie jak formy wtryskowe, są bardzo opłacalne w imporcie z Chin. My dbamy o weryfikację i wybór

Incoterms to reguły handlu międzynarodowego, które określają obowiązki sprzedającego oraz kupującego. Od 1 stycznia 2020 roku obowiązują nowe reguły Incoterms 2020. Jedną z nich jest

Zgodnie z art. 13 rozporządzenia PEiR (UE) nr 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o  ochronie danych) (Dz.Urz. UE. L. z 2016 r. Nr 119, s. 1, z późn. zm.) – dalej RODO, informujemy że:

  1. Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest FULLBAX Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Poznaniu, ul. Święty Marcin 29/8, 61-806 Poznań, Polska, NIP 7831793248, adres e-mail: contact@fullbax.com , tel. +48 12 213 22 31 
  2. Może Pan/Pani kontaktować się w sprawach związanych z przetwarzaniem danych osobowych oraz z wykonywaniem praw przysługujących na mocy RODO z Administratorem, z wykorzystaniem powyższych danych teleadresowych.
  3. Dane będą przetwarzane w celu prowadzenia procesu rekrutacji i umożliwienia rozpatrzenia Twojego zgłoszenia w zakresie niezbędnym do wykonywania przez Administratora ustawowych obowiązków, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c RODO.

Dane osobowe będą przetwarzane także na potrzeby przyszłych rekrutacji, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO – jeśli wyraziłeś na to zgodę. 

Dane osobowe będą przetwarzane na podstawie naszego prawnie uzasadnionego interesu zgodnie z art. 6 ust. 1 lit. f RODO, polegającym na przetwarzaniu danych w celu ustalenia, dochodzenia lub obrony ewentualnych roszczeń.

  1. Dane osobowe będą przetwarzane przez czas niezbędny do przeprowadzenia rekrutacji lub do czasu przedawnienia roszczeń, albo do czasu złożenia przez Pana/Pani sprzeciwu w tym zakresie, w zależności, który okres jest dłuższy. Dane osobowe będą przetwarzane na potrzeby przyszłych rekrutacji przez czas … miesięcy/lat. 
  2. Pani/a dane mogą być udostępniane podmiotom i osobom upoważnionym do tego na podstawie przepisów prawa. Mogą zostać także udostępnione podmiotom realizującym czynności niezbędne do zrealizowania wskazanych celów przetwarzania, tzn. partnerom dostarczającym rozwiązania IT, kancelariom prawnym i podatkowym, firmom kurierskim, dostawcą płatności.
  3. Posiada Pan/i prawo żądania dostępu do swoich danych osobowych, a także ich sprostowania (poprawiania). Przysługuje Pani/u także prawo do żądania usunięcia lub  ograniczenia przetwarzania, a także sprzeciwu na przetwarzanie, przy czym przysługuje ono jedynie w sytuacji, jeżeli dalsze przetwarzanie nie jest niezbędne do wywiązania się przez Administratora z obowiązku prawnego i nie występują inne nadrzędne prawne podstawy przetwarzania. 
  4. Przysługuje Pani/Panu prawo wniesienia skargi na realizowane przez Administratora przetwarzanie do Prezesa UODO (uodo.gov.pl). 
  5. Jeżeli nie poda Pani/Pan nam swoich danych osobowych – nie będziemy mogli rozpatrzyć kandydatury w procesie rekrutacji.
  6. Pani/a dane nie będą udostępnione do państwa trzeciego/organizacji międzynarodowej,  chyba że zajdzie taka konieczność w związku z korzystaniem z usług informatycznych podmiotów, których siedziba znajduje się poza Europejskim Obszarem Gospodarczym. W takim przypadku dane osobowe będą przekazywane do państwa trzeciego, w stosunku do którego Komisja Europejska stwierdziła odpowiedni stopień ochrony.
  7. Pani/a dane nie będą podlegały profilowaniu lub zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji.