Facebook
Statek ro-ro to jeden ze środków transportu towarów drogą morską. Rorowiec – bo tak nazywany jest ten statek w języku polskim – przystosowany jest przede wszystkim do przewożenia ładunków tocznych i pojazdów. Co jeszcze warto wiedzieć o statkach typu ro-ro? Odpowiadamy!
Ro-ro (rorowiec) to skrót pochodzący od ang. roll-on/roll off, który oznacza statek towarowy, pasażersko-towarowy lub barkę. Są to środki transportu przystosowane do przewozu ładunków tocznych oraz pojazdów, w tym samochodów osobowych, ciężarówek, jak również wagonów kolejowych. Stąd też często wykorzystywane są przy imporcie z Chin z pośrednikiem.
Termin ro-ro to określenie sposobu załadunku oraz wyładunku statku, polegający na wtaczaniu i wytaczaniu ładunków przez furty. Jest to możliwe dzięki odpowiedniej budowie statków typy ro-ro, które wyposażone są w specjalne rampy. Pozwalają one na wygodne transportowanie maszyn oraz samochodów. Mogą one wjeżdżać na pokład samodzielnie lub zostać wciągnięte na holu. Dzięki takiemu rozwiązaniu przewóz ładunków tocznych jest usprawniony i znacznie szybszy.
Na samym początku swojego istnienia rorowce były wykorzystywane wyłącznie w celach militarnych. Historia statków ro-ro sięga XI wieku, kiedy to ówczesne statki wyposażone w specjalne rampy umożliwiały jednostkom ciężkozbrojnej jazdy szybkie zejście na ląd na terenach objętych wojnami krzyżowymi.
Natomiast pierwsze rorowce, które przypominały dzisiejsze statki tego typu, tworzone były w XIX wieku. Wykorzystywano je do transportu pociągów przez rzeki, na których nie było odpowiednio szerokich mostów. Jednym z pierwszych takich statków był prom kolejowy, kursujący od 1851 roku przez szkocką zatokę Firth of Forth. Z kolei podczas II wojny światowej rorowce wykorzystywane były jako okręty desantowe.
Jeśli chodzi o polską historię rorowców, pierwsza jednostka tego typu swoją żeglugę rozpoczęła w latach 50. XX wieku. Natomiast pierwszy polski rorowiec towarowy wypłynął na wodę w latach 70. XX wieku. Był to użytkowany w Polskich Liniach Oceanicznych statek MS Starogard Gdański.
Obecnie statki typu ro-ro w głównej mierze wykorzystuje się do transportu towarów. Wyposażane są w specjalne zabezpieczania, które chronią ładunki przed przemieszczaniem się.
Podobnie jak w przypadku transportu drogowego, istnieją różne klasy ADR, tak w przypadku transportu statkami typu ro-ro można wyróżnić aż pięć jego odmian. Zalicza się do nich:
HS Code i HTS Code to terminy, które powinien znać każdy importer i eksporter. Są to kody celne stosowane w handlu międzynarodowym. Zobacz, który z kodów dotyczy importerów z Chin. Oznakowanie przesyłki odpowiednim kodem taryfy celnej jest niezbędne, aby przejść odprawę i móc bez przeszkód sprowadzać towary z Chin do Polski czy innego kraju w Europie i na świecie....
Podejmując się importu towarów z Chin, warto mieć na uwadze, kiedy w Państwie Środka przypadają dni wolne od pracy. Jedną z takich okazji jest Nowy Rok, czyli najważniejsze święto w tym kraju. Wiąże się ono z całkiem długą przerwą od codziennych obowiązków. W tym czasie nie działają tam fabryki, więc produkcja towarów jest zatrzymana. Dowiedz...
Jak niejednokrotnie podkreślaliśmy, hasło „Made in China” już dawno przestało świadczyć o wątpliwej jakości. Wręcz przeciwnie – produkty wytwarzane w Państwie Środka zazwyczaj wyróżniają się naprawdę solidnym wykonaniem i znakomitą trwałością. Tak jest również w przypadku opon z Chin. Jeśli zastanawiasz się nad ich importem do Polski, zachęcamy Cię do lektury naszego artykułu!
Rozważasz sprowadzanie chińskich mebli do Polski? Zastanawiasz się, czy import mebli z Chin się opłaca? Odpowiedź brzmi tak, ale warto wiedzieć, dlaczego tak jest. Dziś publikuję garść porad na temat tego, jak wygląda kwestia cła i produkcji w przypadku tej branży.