Statek typu ro-ro – bezpieczeństwo przewozu towaru

06 września 2021
5/5 - (1 vote)
Statek typu ro-ro – bezpieczeństwo przewozu towaru

Statek ro-ro to jeden ze środków transportu towarów drogą morską. Rorowiec – bo tak nazywany jest ten statek w języku polskim – przystosowany jest przede wszystkim do przewożenia ładunków tocznych i pojazdów. Co jeszcze warto wiedzieć o statkach typu ro-ro? Odpowiadamy!

Czym jest statek typu ro-ro – charakterystyka

Ro-ro (rorowiec) to skrót pochodzący od ang. roll-on/roll off, który oznacza statek towarowy, pasażersko-towarowy lub barkę. Są to środki transportu przystosowane do przewozu ładunków tocznych oraz pojazdów, w tym samochodów osobowych, ciężarówek, jak również wagonów kolejowych. Stąd też często wykorzystywane są przy imporcie z Chin z pośrednikiem.

Termin ro-ro to określenie sposobu załadunku oraz wyładunku statku, polegający na wtaczaniu i wytaczaniu ładunków przez furty. Jest to możliwe dzięki odpowiedniej budowie statków typy ro-ro, które wyposażone są w specjalne rampy. Pozwalają one na wygodne transportowanie maszyn oraz samochodów. Mogą one wjeżdżać na pokład samodzielnie lub zostać wciągnięte na holu. Dzięki takiemu rozwiązaniu przewóz ładunków tocznych jest usprawniony i znacznie szybszy.

Statek ro-ro i jego historia

Na samym początku swojego istnienia rorowce były wykorzystywane wyłącznie w celach militarnych. Historia statków ro-ro sięga XI wieku, kiedy to ówczesne statki wyposażone w specjalne rampy umożliwiały jednostkom ciężkozbrojnej jazdy szybkie zejście na ląd na terenach objętych wojnami krzyżowymi.

Natomiast pierwsze rorowce, które przypominały dzisiejsze statki tego typu, tworzone były w XIX wieku. Wykorzystywano je do transportu pociągów przez rzeki, na których nie było odpowiednio szerokich mostów. Jednym z pierwszych takich statków był prom kolejowy, kursujący od 1851 roku przez szkocką zatokę Firth of Forth. Z kolei podczas II wojny światowej rorowce wykorzystywane były jako okręty desantowe.

Jeśli chodzi o polską historię rorowców, pierwsza jednostka tego typu swoją żeglugę rozpoczęła w latach 50. XX wieku. Natomiast pierwszy polski rorowiec towarowy wypłynął na wodę w latach 70. XX wieku. Był to użytkowany w Polskich Liniach Oceanicznych statek MS Starogard Gdański.

Obecnie statki typu ro-ro w głównej mierze wykorzystuje się do transportu towarów. Wyposażane są w specjalne zabezpieczania, które chronią ładunki przed przemieszczaniem się.

Odmiany statku ro-ro

Podobnie jak w przypadku transportu drogowego, istnieją różne klasy ADR, tak w przypadku transportu statkami typu ro-ro można wyróżnić aż pięć jego odmian. Zalicza się do nich:

  • con-ro – ten typ statku jest połączeniem ro-ro oraz kontenerowca. W przestrzeni ładunkowej część jest przeznaczona do przewozu kontenerów morskich o wymiarach określonych przez danego przewoźnika. Ponadto znajdują się tam ładownie z prowadnicami kontenerowymi, zaś pozostałą część zajmują ładownie z pokładami, które dzielą przestrzeń ładunkową na międzypokładzia dla ładunków tocznych. Transport kontenerowy con-ro wykorzystywany jest przede wszystkim przy imporcie z Chin.
  • ro-lo – jest to statek, w którym część lub całość przestrzeni ładunkowej przeznaczona jest do przewożenia ładunków, a także do przeładunków w systemie ro-ro, czyli poziomym i lo-lo, czyli pionowym.
  • ro-pax – jest to rodzaj promu pasażersko-samochodowego. Posiada zwiększoną przestrzeń ładunkową oraz zmniejszoną przestrzeń pomieszczeń publicznych, jak również kabin dla pasażerów.
  • sto-ro – to statek, na który ładunek wwozi się specjalnymi maszynami kołowymi, gdzie następnie jest ustawiany lub układany. Takie statki nie posiadają zwykle zewnętrznych czy wewnętrznych ramp. Wyposażone są natomiast w furty burtowe z windami lub podnośnikami.
  • statki hybrydowe – mają one elementy przeładunków w systemie ro-ro. Właściwie w większości statków mamy do czynienia z konfiguracjami hybrydowymi, np. z połączeniem ro-ro, lo-lo oraz sto-ro.
UDOSTĘPNIJ:
OCEŃ WPIS:
5/5 - (1 vote)
Facebook

Praktyczny poradnik: 5 kluczowych elementów minimalizacji ryzyka importu z Chin, cz.1.

X