Statek typu ro-ro – bezpieczeństwo przewozu towaru

Udostępnij:

Statek typu ro-ro – bezpieczeństwo przewozu towaru

Statek ro-ro to jeden ze środków transportu towarów drogą morską. Rorowiec – bo tak nazywany jest ten statek w języku polskim – przystosowany jest przede wszystkim do przewożenia ładunków tocznych i pojazdów. Co jeszcze warto wiedzieć o statkach typu ro-ro? Odpowiadamy!

Czym jest statek typu ro-ro – charakterystyka

Ro-ro (rorowiec) to skrót pochodzący od ang. roll-on/roll off, który oznacza statek towarowy, pasażersko-towarowy lub barkę. Są to środki transportu przystosowane do przewozu ładunków tocznych oraz pojazdów, w tym samochodów osobowych, ciężarówek, jak również wagonów kolejowych. Stąd też często wykorzystywane są przy imporcie z Chin z pośrednikiem.

Termin ro-ro to określenie sposobu załadunku oraz wyładunku statku, polegający na wtaczaniu i wytaczaniu ładunków przez furty. Jest to możliwe dzięki odpowiedniej budowie statków typy ro-ro, które wyposażone są w specjalne rampy. Pozwalają one na wygodne transportowanie maszyn oraz samochodów. Mogą one wjeżdżać na pokład samodzielnie lub zostać wciągnięte na holu. Dzięki takiemu rozwiązaniu przewóz ładunków tocznych jest usprawniony i znacznie szybszy.

Statek ro-ro i jego historia

Na samym początku swojego istnienia rorowce były wykorzystywane wyłącznie w celach militarnych. Historia statków ro-ro sięga XI wieku, kiedy to ówczesne statki wyposażone w specjalne rampy umożliwiały jednostkom ciężkozbrojnej jazdy szybkie zejście na ląd na terenach objętych wojnami krzyżowymi.

Natomiast pierwsze rorowce, które przypominały dzisiejsze statki tego typu, tworzone były w XIX wieku. Wykorzystywano je do transportu pociągów przez rzeki, na których nie było odpowiednio szerokich mostów. Jednym z pierwszych takich statków był prom kolejowy, kursujący od 1851 roku przez szkocką zatokę Firth of Forth. Z kolei podczas II wojny światowej rorowce wykorzystywane były jako okręty desantowe.

Jeśli chodzi o polską historię rorowców, pierwsza jednostka tego typu swoją żeglugę rozpoczęła w latach 50. XX wieku. Natomiast pierwszy polski rorowiec towarowy wypłynął na wodę w latach 70. XX wieku. Był to użytkowany w Polskich Liniach Oceanicznych statek MS Starogard Gdański.

Obecnie statki typu ro-ro w głównej mierze wykorzystuje się do transportu towarów. Wyposażane są w specjalne zabezpieczania, które chronią ładunki przed przemieszczaniem się.

Odmiany statku ro-ro

Podobnie jak w przypadku transportu drogowego, istnieją różne klasy ADR, tak w przypadku transportu statkami typu ro-ro można wyróżnić aż pięć jego odmian. Zalicza się do nich:

  • con-ro – ten typ statku jest połączeniem ro-ro oraz kontenerowca. W przestrzeni ładunkowej część jest przeznaczona do przewozu kontenerów morskich o wymiarach określonych przez danego przewoźnika. Ponadto znajdują się tam ładownie z prowadnicami kontenerowymi, zaś pozostałą część zajmują ładownie z pokładami, które dzielą przestrzeń ładunkową na międzypokładzia dla ładunków tocznych. Transport kontenerowy con-ro wykorzystywany jest przede wszystkim przy imporcie z Chin.
  • ro-lo – jest to statek, w którym część lub całość przestrzeni ładunkowej przeznaczona jest do przewożenia ładunków, a także do przeładunków w systemie ro-ro, czyli poziomym i lo-lo, czyli pionowym.
  • ro-pax – jest to rodzaj promu pasażersko-samochodowego. Posiada zwiększoną przestrzeń ładunkową oraz zmniejszoną przestrzeń pomieszczeń publicznych, jak również kabin dla pasażerów.
  • sto-ro – to statek, na który ładunek wwozi się specjalnymi maszynami kołowymi, gdzie następnie jest ustawiany lub układany. Takie statki nie posiadają zwykle zewnętrznych czy wewnętrznych ramp. Wyposażone są natomiast w furty burtowe z windami lub podnośnikami.
  • statki hybrydowe – mają one elementy przeładunków w systemie ro-ro. Właściwie w większości statków mamy do czynienia z konfiguracjami hybrydowymi, np. z połączeniem ro-ro, lo-lo oraz sto-ro.

Czytaj o przykładowych zleceniach importu

Udostępnij:

Międzynarodowa wysyłka towarów, a w szczególności import towarów to przedsięwzięcie, które wymaga odpowiedniego przygotowania. Bardzo istotny jest zarówno wybór odpowiedniej formy transportu, jak i zgromadzenie

Transport towarów samolotem odbywa się przede wszystkim za pomocą kontenerów oraz palet lotniczych. To wygodne i niezwykle funkcjonalne rozwiązania, które są w stanie zmieścić bardzo

Jeśli zamawiasz towar z Chin, masz kilka możliwości sprowadzenia go do Polski. Jedną z dróg, jaką możesz wybrać, jest droga morska. Tak jak każdy rodzaj

Zgodnie z art. 13 rozporządzenia PEiR (UE) nr 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o  ochronie danych) (Dz.Urz. UE. L. z 2016 r. Nr 119, s. 1, z późn. zm.) – dalej RODO, informujemy że:

  1. Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest FULLBAX Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Poznaniu, ul. Święty Marcin 29/8, 61-806 Poznań, Polska, NIP 7831793248, adres e-mail: contact@fullbax.com , tel. +48 12 213 22 31 
  2. Może Pan/Pani kontaktować się w sprawach związanych z przetwarzaniem danych osobowych oraz z wykonywaniem praw przysługujących na mocy RODO z Administratorem, z wykorzystaniem powyższych danych teleadresowych.
  3. Dane będą przetwarzane w celu prowadzenia procesu rekrutacji i umożliwienia rozpatrzenia Twojego zgłoszenia w zakresie niezbędnym do wykonywania przez Administratora ustawowych obowiązków, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c RODO.

Dane osobowe będą przetwarzane także na potrzeby przyszłych rekrutacji, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO – jeśli wyraziłeś na to zgodę. 

Dane osobowe będą przetwarzane na podstawie naszego prawnie uzasadnionego interesu zgodnie z art. 6 ust. 1 lit. f RODO, polegającym na przetwarzaniu danych w celu ustalenia, dochodzenia lub obrony ewentualnych roszczeń.

  1. Dane osobowe będą przetwarzane przez czas niezbędny do przeprowadzenia rekrutacji lub do czasu przedawnienia roszczeń, albo do czasu złożenia przez Pana/Pani sprzeciwu w tym zakresie, w zależności, który okres jest dłuższy. Dane osobowe będą przetwarzane na potrzeby przyszłych rekrutacji przez czas … miesięcy/lat. 
  2. Pani/a dane mogą być udostępniane podmiotom i osobom upoważnionym do tego na podstawie przepisów prawa. Mogą zostać także udostępnione podmiotom realizującym czynności niezbędne do zrealizowania wskazanych celów przetwarzania, tzn. partnerom dostarczającym rozwiązania IT, kancelariom prawnym i podatkowym, firmom kurierskim, dostawcą płatności.
  3. Posiada Pan/i prawo żądania dostępu do swoich danych osobowych, a także ich sprostowania (poprawiania). Przysługuje Pani/u także prawo do żądania usunięcia lub  ograniczenia przetwarzania, a także sprzeciwu na przetwarzanie, przy czym przysługuje ono jedynie w sytuacji, jeżeli dalsze przetwarzanie nie jest niezbędne do wywiązania się przez Administratora z obowiązku prawnego i nie występują inne nadrzędne prawne podstawy przetwarzania. 
  4. Przysługuje Pani/Panu prawo wniesienia skargi na realizowane przez Administratora przetwarzanie do Prezesa UODO (uodo.gov.pl). 
  5. Jeżeli nie poda Pani/Pan nam swoich danych osobowych – nie będziemy mogli rozpatrzyć kandydatury w procesie rekrutacji.
  6. Pani/a dane nie będą udostępnione do państwa trzeciego/organizacji międzynarodowej,  chyba że zajdzie taka konieczność w związku z korzystaniem z usług informatycznych podmiotów, których siedziba znajduje się poza Europejskim Obszarem Gospodarczym. W takim przypadku dane osobowe będą przekazywane do państwa trzeciego, w stosunku do którego Komisja Europejska stwierdziła odpowiedni stopień ochrony.
  7. Pani/a dane nie będą podlegały profilowaniu lub zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji.