Facebook
Niektórzy importerzy decydują się na odbiór towaru z Chin w innym kraju Unii Europejskiej niż Polska. Często odprawa celna odbywa się na przykład w Niemczech. Dlaczego stosuje się takie rozwiązanie przy imporcie z Chin i czy jest ono opłacalne? Dowiesz się z naszego artykułu. Zapraszamy do lektury!
Odprawa celna może się odbyć w jakimkolwiek kraju Unii Europejskiej. Oznacza to, że VAT od importowanych produktów musi być uregulowany w kraju UE, w którym dokonywana jest odprawa. Nawet jeśli sprowadzasz towary do Polski, nie musi być oczywistym, że właśnie stąd je odbierzesz. Wielu importerów decyduje się na inny kraj odbioru. Często są to Niemcy, a dokładniej Hamburg. Stąd później następuje wywóz towarów do Polski w ramach wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów. Jeśli dostawa towaru przewidziana jest do innego kraju Unii Europejskiej niż kraj docelowy, czyli np. Polska, alternatywą dla odprawy ostatecznej w Polsce jest odprawa w procedurze 42.
Standardowo import towarów oznacza przywóz towarów z krajów trzecich na tereny państw Unii Europejskiej. Jeśli więc przedsiębiorca kupuje towar na przykład w Chinach i chce go sprowadzić na tereny krajów Unii Europejskiej, mamy do czynienia z importem towarów. Wtedy także odprawa celna tychże towarów odbywa się w kraju docelowym, np. w Polsce. Natomiast jeśli zdecyduje, że towar ma zostać dostarczony do innego kraju niż kraj docelowy, mówimy o odprawie w procedurze 42. Dlaczego to rozwiązanie jest tak chętnie stosowane? Chodzi przede wszystkim o możliwość pominięcia konieczności opłacenia podatku VAT.
Procedura 42 jest coraz chętniej wybieraną formą importu, gdyż pozwala uniknąć podatku VAT. Oto kilka aspektów, na które warto zwrócić uwagę, decydując się na to rozwiązanie:
Bardzo istotną osobą w całym procesie jest właśnie przedstawiciel fiskalny, który po dokonaniu transakcji zadba o dopełnienie wszelkich formalności związanych z rozliczeniem podatku w Niemczech. Importer nie musi martwić się o dokumenty, gdyż zajmuje się tym właśnie przedstawiciel. Zadba o kontakt z niemiecką agencją celną oraz zajmie się formalnościami związanymi z odbiorem towaru w porcie w Hamburgu. Dlaczego właśnie tutaj? Hamburg posiada bowiem port morski zlokalizowany najbliżej granic Polski.
Warto pamiętać, że przedstawicielem fiskalnym może być każda osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka nieposiadająca osobowości prawnej, która ma siedzibę na terenie danego kraju Unii Europejskiej. Musi być to jednak osoba zarejestrowana do danego NIP, będąca czynnym podatnikiem VAT, która nie ma żadnych zobowiązań podatkowych na 24 miesiące wstecz oraz nie była karana z kodeksu karno-skarbowego w ostatnich 24 miesiącach (w przypadku osób fizycznych).
Procedura 42 pozwoli uniknąć importerowi obciążeń podatkowych, a to wszystko zgodnie z przepisami celnymi. Zwolnienie z konieczności opłacenia podatku VAT sprawdza się w szczególności przy imporcie towarów o dużej wartości. Na przykład przy zamówieniu na 100 000 zł wysokość podatku do uregulowania w Polsce wyniesie bowiem aż 23 000 zł, czyli 23% wartości zamówienia. Korzystając z importu z odprawą w procedurze 42 importer zapłaci jedynie ok. 200-300 euro, gdyż tyle właśnie wynosi koszt ustanowienia przedstawiciela fiskalnego.
Najwięcej fabryk specjalizujących się w wytwórstwie papieru zlokalizowanych jest we wschodnich Chinach. Mowa tu nie tylko o produkcji papieru do drukarki, papieru do zeszytów czy do książek, ale choćby o papierze opakowaniowym.
One Stop Shop (OSS) to procedura unijna, umożliwiająca podatnikom, którzy świadczą usługi lub dokonują dostaw na rzecz konsumentów w UE, składanie deklaracji i płacenie VAT w jednym państwie członkowskim, czyli w tzw. państwie identyfikacji.
Transport towarów z Chin do Polski drogą kolejową zyskuje coraz większą popularność. Wynika to przede wszystkim z coraz lepszych połączeń, które zapewniają jeszcze szybszy przewóz zamówień. Czy wiesz, że ostatnio powstało pierwsze połączenie z Państwa Środka do Polski, które nie wymaga przeładunku na granicy Unii Europejskiej? Od tego czasu przewóz towarów pociągiem zyskał zupełnie nowe...
Ładowarki do samochodów elektrycznych podlegają kilku ważnym dyrektywom i rozporządzeniom Unii Europejskiej.