Port – Największy robot świata

Udostępnij:

Kiedy przychodzi nam do głowy słowo „robot” wymyślone i objawione światu przez Karela Czapka w 1920 roku, staje nam przed oczami zazwyczaj robot humanoid, podobny do C-3PO z „Gwiezdnych wojen”, albo robot przemysłowy pracujący na linii montażowej w fabryce samochodów. Tymczasem na świecie działają roboty gigantyczne, które swoimi rozmiarami dawno już przerosły Transformersy i inne mega-maszyny z filmów SF. Tymi gigantycznymi robotami są współczesne zrobotyzowane porty, których w Chinach pojawia się coraz więcej.

Port - Największy robot świata

Zautomatyzowany port w Qingdao

Pierwszym w pełni zautomatyzowanym chińskim terminalem kontenerowym był ten uruchomiony w 2017 roku w Qingdao. Wówczas z jednej strony celebrowano osiągnięcie, z drugiej zaś podkreślano, że zautomatyzowany port działa wyłącznie w oparciu o zagraniczne technologie, zwłaszcza te informatyczne.

Po 6 latach (2023) Chińczycy poinformowali, że posiadają już własny, całkowicie niezależny inteligentny system zarządzania i kontroli portów. Stało się tak przy okazji uruchomienia trzeciej fazy rozwoju terminalu kontenerowego Qianwan we wspomnianym przed chwilą porcie w Qingdao. W grudniu zeszłego roku Chiny – będące państwem posiadającym najbardziej zautomatyzowane terminale kontenerowych na świecie – uzyskały zdolność budowy własnych linii produkcyjnych terminali kontenerowych bez jakiejkolwiek zależności od zagranicznych technologii czy urządzeń.

Port w Qingdao wszystkie operacje związane z załadunkiem i rozładunkiem kontenerów przeprowadza za pomocą robotycznych dźwigów i autonomicznych platform ciężarowych.

Port - Największy robot świata

Kontenery układane są na nabrzeżach przez autonomiczne podnośniki i suwnice. Te przeznaczone do transportu kolejowego, podróżują na niej na portową magistralę kolejową autonomicznym podwieszanym pociągiem jednoszynowym.

Port - Największy robot świata

Cel robotyzacji portów

Taki złożony system kontrolowany jest dzięki niezwykle szybkiemu obiegowi danych. Umożliwia to sieć 5G i zastosowanie technologii szybkiej analizy dużych zbiorów danych. Urządzenia i maszyny pracujące w porcie komunikują się ze sobą, natomiast nadzór nad ich działaniami sprawuje stosunkowo niewielki zespół ludzi pracujących w odpowiedniku „wieży kontroli lotów”, czyli stacji kontroli (ang. Control Room).

Po co to wszystko? Przede wszystkim chodzi o sprawność i efektywność pracy portów. System uruchomiony w Qingdao w grudniu zeszłego roku to załadunek 60 kontenerów na statek w ciągu godziny przez pojedynczy dźwig. Dla człowieka, operatora dźwigu to tempo trudne do uzyskania, a co więcej zupełnie niemożliwe do utrzymania przez całą zmianę.

Praca operatorów dźwigów do przeładunku kontenerów uważana jest za najbardziej stresującą wśród prac portowców.

Jeden kontenerowiec pływający z Chin w świat, to 16, a nawet 24 tysiące TEU (czyli ekwiwalentów kontenerów 20-to stopowych). W zeszłym roku w porcie w Qingdao przeładowano 30 milionów TEU. Tu liczy się każda sekunda.

Port - Największy robot świata

Obecnie w Chinach działa już 18 terminali automatycznych, a 27 jest budowanych, bądź modernizowanych. Automatyzacja kolejnych chińskich portów to tylko kwestia czasu. Wśród 10 największych portów świata, 7 to porty chińskie. Numerem 1 w światowym rankingu od lat jest port w Szanghaju. Chiny posiadają największy potencjał produkcyjny na świecie, niemalże 5-cio krotnie większy od drugich w tej kategorii Stanów Zjednoczonych. Chiny zamierzają zwiększać swoje możliwości produkcyjne. To oznacza konieczność sprowadzania surowców, importowania ich z innych krajów, innych kontynentów. Chiny rozbudowały największą na świecie bazę przetwarzania surowców. Od tej bazy zależy chociażby transformacja energetyczna promowana na Zachodzie.

Robotyzacja a miejsca pracy

Chiny rozwijają niezwykle intensywnie wymianę handlową z Globalnym Południem. Ta też wymaga zwiększonej efektywności portów. Chiny będą prawdopodobnie eksportować swoje porty-roboty. Z pewnością rozwiązania zastosowane i rozwijane w Qingdao pojawią się w portach w wielu miejscach na świecie, gdzie chiński rząd i chińskie firmy zainwestowały w projekty portowe.

Takie porty stanowić będą ogromną konkurencję dla portów, które opierają się technologicznym zmianom. Portami-robotami interesują się państwa arabskie. Chcą takich portów u siebie, chcą też je lokować w państwach afrykańskich, gdzie zwiększają swoje inwestycje w infrastrukturę przemysłową i transportową.

W Stanach Zjednoczonych, na 350 portów tylko 4 zostało zautomatyzowanych. Pomimo rosnącej niewydolności tamtejszych portów nie prowadzi się działań mających chociażby stopniowo wprowadzać rozwiązania automatyczne, dawno już tam opracowane. Ale w amerykańskich realiach decyzja o wprowadzeniu robotyzacji i automatyzacji w portach, to polityczne samobójstwo. Politycy wszystkich opcji powtarzają tam bowiem, że „robotyzacja portów, to likwidacja tysięcy miejsc pracy”.

W Chinach robotyzacja portów spowoduje likwidacje wielu miejsc pracy. Często trudnej i niebezpiecznej. Ale zrobotyzowane porty wymagają armii ludzi zajmujących się utrzymaniem parku maszynowego, jego nadzorem technicznym, naprawami. Potrzebni są kompetentni mechanicy, inżynierowie, informatycy. Potrzebni są ludzie pracujący w fabrykach i dla fabryk terminali kontenerowych. Jedna zmiana pociągnie za sobą inne zmiany. O czym już niebawem.


autor: Leszek Ślazyk, dziennikarz i ekspert ds. chińskiej gospodarki oraz relacji handlowych między Chinami a Europą; ekspert Fullbax.

Najnowsze aktualności

Zgodnie z art. 13 rozporządzenia PEiR (UE) nr 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o  ochronie danych) (Dz.Urz. UE. L. z 2016 r. Nr 119, s. 1, z późn. zm.) – dalej RODO, informujemy że:

  1. Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest FULLBAX Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Poznaniu, ul. Święty Marcin 29/8, 61-806 Poznań, Polska, NIP 7831793248, adres e-mail: contact@fullbax.com , tel. +48 12 213 22 31 
  2. Może Pan/Pani kontaktować się w sprawach związanych z przetwarzaniem danych osobowych oraz z wykonywaniem praw przysługujących na mocy RODO z Administratorem, z wykorzystaniem powyższych danych teleadresowych.
  3. Dane będą przetwarzane w celu prowadzenia procesu rekrutacji i umożliwienia rozpatrzenia Twojego zgłoszenia w zakresie niezbędnym do wykonywania przez Administratora ustawowych obowiązków, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c RODO.

Dane osobowe będą przetwarzane także na potrzeby przyszłych rekrutacji, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO – jeśli wyraziłeś na to zgodę. 

Dane osobowe będą przetwarzane na podstawie naszego prawnie uzasadnionego interesu zgodnie z art. 6 ust. 1 lit. f RODO, polegającym na przetwarzaniu danych w celu ustalenia, dochodzenia lub obrony ewentualnych roszczeń.

  1. Dane osobowe będą przetwarzane przez czas niezbędny do przeprowadzenia rekrutacji lub do czasu przedawnienia roszczeń, albo do czasu złożenia przez Pana/Pani sprzeciwu w tym zakresie, w zależności, który okres jest dłuższy. Dane osobowe będą przetwarzane na potrzeby przyszłych rekrutacji przez czas … miesięcy/lat. 
  2. Pani/a dane mogą być udostępniane podmiotom i osobom upoważnionym do tego na podstawie przepisów prawa. Mogą zostać także udostępnione podmiotom realizującym czynności niezbędne do zrealizowania wskazanych celów przetwarzania, tzn. partnerom dostarczającym rozwiązania IT, kancelariom prawnym i podatkowym, firmom kurierskim, dostawcą płatności.
  3. Posiada Pan/i prawo żądania dostępu do swoich danych osobowych, a także ich sprostowania (poprawiania). Przysługuje Pani/u także prawo do żądania usunięcia lub  ograniczenia przetwarzania, a także sprzeciwu na przetwarzanie, przy czym przysługuje ono jedynie w sytuacji, jeżeli dalsze przetwarzanie nie jest niezbędne do wywiązania się przez Administratora z obowiązku prawnego i nie występują inne nadrzędne prawne podstawy przetwarzania. 
  4. Przysługuje Pani/Panu prawo wniesienia skargi na realizowane przez Administratora przetwarzanie do Prezesa UODO (uodo.gov.pl). 
  5. Jeżeli nie poda Pani/Pan nam swoich danych osobowych – nie będziemy mogli rozpatrzyć kandydatury w procesie rekrutacji.
  6. Pani/a dane nie będą udostępnione do państwa trzeciego/organizacji międzynarodowej,  chyba że zajdzie taka konieczność w związku z korzystaniem z usług informatycznych podmiotów, których siedziba znajduje się poza Europejskim Obszarem Gospodarczym. W takim przypadku dane osobowe będą przekazywane do państwa trzeciego, w stosunku do którego Komisja Europejska stwierdziła odpowiedni stopień ochrony.
  7. Pani/a dane nie będą podlegały profilowaniu lub zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji.