Znak towarowy rejestracja – ochrona marki w Chinach

Oferujemy Wam także usługę rejestracji znaku towarowego w Chinach (nazwy, sloganu oraz logo) za pośrednictwem miejscowego, zaufanego biura księgowego. Sami jesteśmy właścicielami kilku znaków towarowych w Chinach, a nasze zaprzyjaźnione biuro księgowe, które rejestrowało dla nas firmę w Hongkongu i Chinach, może to zrobić także dla Was. Ich cena jest zdecydowanie niższa niż europejskich pośredników. Znak towarowy jest rejestrowany w Chinach na 10 lat. Jego rejestracja trwa kilka miesięcy (zwykle nie dłużej niż rok), jednak ochrona znaku obowiązuje już od około 30 dni po złożeniu aplikacji i nasz znak towarowy jest bezpieczny.

Znak towarowy rejestracja – ochrona marki w Chinach

Cena rejestracji znaku towarowego w Chinach to 2500 zł bez żadnych ukrytych kosztów

Jeśli planujecie wejść na rynek chiński lub wiecie, że w przyszłości będzie taka szansa, musicie zarejestrować tutaj swój znak towarowy – o ile już nie jest on tutaj zarejestrowany. Teraz pewnie popukacie się w głowę: jakim cudem mój znak towarowy jest już zarejestrowany w Chinach? Dlaczego? Po co? Już Wam tłumaczymy.

Po co rejestrować znak towarowy w Chinach?

W Chinach obowiązuje prawo „first to file”. To znaczy, że pierwsza osoba, która zarejestruje znak towarowy, jest jego pełnoprawnym właścicielem. OK, ale po co Chińczycy rejestrują znaki towarowe firm, które nie działają na rynku chińskim? Właśnie po to, że być może te firmy będą chciały zaistnieć na rynku chińskim. Bez zarejestrowanego znaku nie będą oczywiście mogły. Co wtedy? Firma X, właściciel nazwy, znaku towarowego oraz sloganu danej firmy chętnie sprzeda im do nich prawa i zarobi. A uwierzcie nam – cena jaką im za to zaproponuje „zwali z nóg”.

  • Przykład z życia: Niejaki Zhan Baosheng zarejestrował na swoje nazwisko nazwę TESLA i sprzedał ją Elonowi Muskowi za kilka milionów dolarów. Nawet tacy amerykańscy giganci są bezsilni, jeśli ktoś pierwszy zarejestruje ich znak towarowy w Chinach. Mają dwa wyjścia: albo załatwić sprawę polubownie i odkupić prawa, albo nie wejść na rynek chiński. Nie ma trzeciej opcji.
  • Przykład drugi: Znamy osobiście jednego Polaka, który rejestrował w Chinach ponad 100 znaków towarowych polskich firm – a nuż na przyszłość któraś z nich będzie chciała wejść na rynek chiński? Z tego, co wiemy, na razie sprzedał prawa do jednego znaku towarowego. Ale co jest zaskakujące – podobno już wyszedł na plus na tym interesie.
  • Przykład trzeci: Polska firma eksportowała do Chin produkty bardzo wysokiej jakości, kupował je od nich chiński pośrednik. Co zrobił? Zarejestrował na siebie znak towarowy tej firmy. Po pewnym czasie skończył współpracę z polską firmą, więc polski producent znalazł innego odbiorcę w Chinach. Niestety nowy odbiorca nie zgodził się na współpracę, bo okazało się, że znak towarowy polskiej firmy jest zarejestrowany już przez firmę chińską.

W Chinach jest plaga związana z rejestracją znaków towarowych przez obce firmy, zanim zrobią to właściciele firm, co jest całkowicie zgodne z tutejszym prawem. Znamy sytuacje, w których jakaś agencja ma „znajomości” w biurach rejestracyjnych firmy i rejestruje znaki towarowe różnych podmiotów nie tylko z zagranicy, ale również z Chin, zanim zrobią to ich właściciele.

Rejestracja znaku towarowego w Chinach nie jest droga i naprawdę polecamy ją zrobić na przyszłość, tak na wszelki wypadek i dla świętego spokoju. W Chinach nie można produkować ani eksportować rzeczy, na których „ciąży” zarejestrowany znak towarowy, którego nie jesteście właścicielem. Ponadto jeśli ktoś zarejestruje tu Wasz znak towarowy, nie możecie sprzedawać swoich produktów do Chin. Oczywiście jeśli macie logo X, produkujecie sobie w Chinach i eksportujecie do Europy, a jakimś cudem Wasz znak jest już przez kogoś zarejestrowany, to szansa, że ktoś się do tego przyczepi jest praktycznie zerowa. Praktycznie zerowa nie znaczy jednak, że zupełnie zerowa. Uważamy, że lepiej jest zainwestować 2000zł raz na 10 lat niż ryzykować, nawet w małym stopniu, że chińscy celnicy skonfiskują Wam towar, który wyprodukowaliście w Chinach i chcecie importować do Europy. Gorąco zachęcamy – zarejestrujcie znak towarowy w Chinach!

Facebook

Praktyczny poradnik: 5 kluczowych elementów minimalizacji ryzyka importu z Chin, cz.1.

X