e-mail: contact@fullbax.com
Skontaktuj się telefonicznie: +48 12 213 22 31

Kontrola jakości po produkcji w Chinach

Udostępnij:

Kontrola jakości po produkcji w Chinach ma na celu inspekcję wyprodukowanego towaru, jeszcze przed wysyłką zamówienia do Polski. Nie opłacasz drugiej części za towar, dopóki nie masz pewności, że jest zgodny ze specyfikacją. Na ewentualne nieprawidłowości możesz reagować od razu, zgłaszając reklamację. Tym samym masz pewność, że do Polski trafia sprawdzony towar.

Załóżmy, że na wstępie negocjacji uzgodniłeś z dostawcą płatność: 30% zaliczki i 70% po produkcji. 

Jest to najbardziej standardowy model rozliczeń i powinien pasować do 90% importów. Czasami dostawcy upierają się na 50/50% przy towarach typowo pod zamówienie, które mogą być trudne do dalszej odsprzedaży, jeśli ich nie odbierzesz. Zawsze staraj się kupować na zasadach 30/70%. Mniej ryzykujesz z góry, a przy tym dostawca ma motywację, żeby dopilnować produkcji. Inaczej Ty nie zaakceptujesz towaru, a on prawdopodobnie straci na tym zleceniu. 

Gdy towar jest gotowy, mamy dwa stanowiska: 

1. Dostawcy zależy, żeby niezależnie wyglądu i jakości towaru, jak najszybciej dostać swoje 70%.

2. Tobie zależy na pewności, że wszystko co zostało ustalone na początku, ma odzwierciedlenie w produkcie finalnym. Jeszcze zanim te 70% zapłacisz. 

Co my robimy w takiej sytuacji, a czego Ty nie zrobisz? 

Jeśli nie jesteś w stanie obecnie przylecieć do Chin lub zwyczajnie nie masz na to czasu, my jedziemy do dostawcy i sprawdzamy towar na miejscu, po produkcji. Zgodnie z Twoimi wytycznymi. Zrobimy zdjęcia, filmy, otworzymy opakowania, przeliczymy kartony. Stworzymy pełen raport ze sprawdzenia towaru. 

Prawie wszystkie zlecenia sprawdzamy na miejscu w fabryce, jeśli jest ładowanie kontenera u dostawcy. Lub u nas w magazynie, jeśli konsolidujemy towar od większej liczby dostawców. 

Sprawdzenie w fabryce jest robione przed płatnością 70%. Wtedy wysyłamy klientowi raport, masę zdjęć i filmów, a on finalnie decyduje, czy wszystko jest do akceptacji. 

W imporcie od A do Z weryfikacja jest wliczona w pośrednictwo w imporcie z Chin. Możemy jednak tę usługę wykonać osobno, w ramach wsparcia cząstkowego. Nie realizujemy mikro zleceń, więc rzadko kiedy zdarza się towar, dla którego dojazd na sprawdzenie będzie na tyle drogi, że nie ma sensu tego robić. 

Przykładem może być np. maszyna za 3000 USD, która mimo, że tak tania, jest opłacalna w imporcie z Chin. W takim wypadku raport i sprawdzenie zawyża koszty importu, które i tak są już wysokie, w stosunku do ceny maszyny. W tym przypadku, po uzgodnieniu z klientem wyjątkowo odpuścimy sprawdzenie na miejscu. Będziemy bazować na filmach i zdjęciach od dostawcy. 

W pierwszej wersji one będą długości 10 sekund każdy. Trzęsącą się ręką, w półmroku. Ale po dłuższej „walce” i którejś wersji z rzędu, nakręcą je na tyle poprawnie, żeby można ocenić czy towar jest w porządku.

Czy nie wystarczą materiały od dostawcy? 

Zadajesz sobie pytanie: po co pokonywać czasem bardzo duże odległości jadąc do fabryki, skoro dostawca wyśle Tobie zdjęcia i filmy? 

Istnieje dość zasadnicza różnica w podejściu do oceny produktów. Jeśli dostawca na 1000 sztuk towaru będzie miał 400 wadliwych, to jak myślisz, które zdjęcie otrzymasz? To na którym widać 400 wadliwych towarów czy 600 idealnych?

Chyba nie potrzeba odpowiedzi na to pytanie.

Towar, który importujemy często nie jest do sprawdzenia sztuka po sztuce. Ze względu na ilość, dostawca wybrałby 10-20 sztuk i wysłałby nam zdjęcia oraz filmy do akceptacji.

Nie ma możliwości sprawdzić wszystkich, jedna po drugiej, np. 400.000 gumowych zabawek w kontenerze 40 HC, ani kilku milionów dysków papieru ściernego. 

Ale wyciągając kartony losowo jest duża szansa, że trafi się na wadliwe produkty, jeśli takie są. Im więcej wadliwych znajdziemy, tym bardziej dokładnie sprawdzamy następne i kontrola jest dłuższa. 

Inspekcje są bardzo ważną częścią importu i bez nich nie wyobrażamy sobie prowadzenia tylu zleceń z sukcesem. 

Mamy dostawców np. szkła, ceramiki, oświetlenia LED, artykułów sportowych, od których zamówiliśmy już po kilkadziesiąt kontenerów towaru. Pomimo wszystko, każde kolejne zamówienie sprawdzamy. 

Chińscy kontrahenci, bez kontroli, zazwyczaj nie będą przywiązywać uwagi do defektów. 

Dostawca szklanych butelek wyśle nam pięćdziesiąt kontenerów tychże buteleczek. Nagle pięćdziesiąty pierwszy będzie miał skazę nie do akceptacji, wynikającą z błędu w maszynie/firmie. Zakręcana buteleczka będzie przeciekać. Jak sądzisz co zrobi chiński dostawca? 

Naturalnym byłoby wyprodukować nowe, niezależnie od strat. Niestety Chińczycy mają inaczej. Oni by je zapakowali, wysłali, a finalnie udawali zdziwionych. Później relacje się psują. Dostawca, nawet jeśli da nowe butelki, nie będzie chętny zwrócić za transport i cło. Ty zostajesz bez towaru nadającego się do użytku. Nawet jeśli finalnie nie stracisz – bo będzie dla niego zbyt kosztownym zaprzestać z Tobą współpracy i dostarczy nowy towar – to niesmak i nerwy pozostaną. 

Jeśli jednak nie jesteś dobrym, regularnym, perspektywicznym klientem, to nie odzyskasz nawet jednego dolara. Takie niestety są realia. W momencie, gdybyśmy wyłapali wadę podczas wizytacji na miejscu, to nie płacimy 70%, a dostawca musi wyprodukować towar od nowa. 

Co się stanie z tym wadliwym towarem? Prawdopodobnie wcisną go komuś, kto nie sprawdzi towaru przed wysyłką… 

Inny rodzaj inspekcji: kontrola załadunku 

Niektórzy klienci zlecają kontrolę załadunku, jednak ten typ sprawdzenia robimy bardzo rzadko. Zazwyczaj wtedy, gdy podczas produkcji zdarzyły się błędy lub jeśli coś było nie tak podczas inspekcji towaru i produkowano go od nowa (co stosunkowo rzadko się zdarza, przy dobrym wyborze dostawcy i nadzorze nad zleceniem). W powyższym przypadku buteleczek, gdybyśmy wyłapali, że są wadliwe i gdyby dla nas je wyprodukowali od nowa, pojawilibyśmy się podczas załadunku. Wszystko po to, aby mieć pewność czy wadliwe kartony nie zawieruszyły razem z nowo wyprodukowanym towarem. 

Czasami zlecenie dotyczy bardzo drogich towarów, jak na przykład maszyny za kilkaset tysięcy USD. Wtedy sprawdzamy sposób zabezpieczenia. Zdarza się, że sami kupujemy pasy zabezpieczające, żeby na nich nie oszczędzano kilkudziesięciu dolarów. Zdarzały się sytuacje, gdy klienci widząc zabezpieczenia wracali z informacją, że gdyby nie nasze dodatkowe pasy, to by przypłynął do nich stalowy złom warty np. 200.000 USD. 

Mimo wszystko sprawdzenia przy ładowaniu wykonuje się sporadycznie. Towar po produkcji i akceptacji jest ładowany do kontenera. Nie zdarzyły nam się jeszcze sytuacje, w których został załadowany inny towar, niż na sprawdzeniu poprodukcyjnym. Może dlatego, że dobrze wybieramy dostawców. 

Rekomendujemy inspekcję po produkcji, co jest u nas obligatoryjnym etapem. Dodatkowo, audyt fabryki przed wpłatą zaliczki, przy większych zleceniach. 

Ale reagujemy na indywidualne wytyczne klientów. Jeśli to dla nich ważne, możemy przeprowadzić audyt nawet kilka razy w trakcie, po produkcji i w czasie załadunku. 

Czytaj o przykładowych zleceniach importu

Udostępnij:

Chińskie suplementy diety zdobywają coraz większą popularność dzięki unikalnemu połączeniu tradycyjnej medycyny i nowoczesnych technologii. Wywodzące się z wielowiekowej filozofii zdrowia, produkty te oferują naturalne

Nasza działalność świetnie dowodzi, że maszyny z Chin, podobnie jak formy wtryskowe, są bardzo opłacalne w imporcie z Chin. My dbamy o weryfikację i wybór

Incoterms to reguły handlu międzynarodowego, które określają obowiązki sprzedającego oraz kupującego. Od 1 stycznia 2020 roku obowiązują nowe reguły Incoterms 2020. Jedną z nich jest

Zgodnie z art. 13 rozporządzenia PEiR (UE) nr 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o  ochronie danych) (Dz.Urz. UE. L. z 2016 r. Nr 119, s. 1, z późn. zm.) – dalej RODO, informujemy że:

  1. Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest FULLBAX Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Poznaniu, ul. Święty Marcin 29/8, 61-806 Poznań, Polska, NIP 7831793248, adres e-mail: contact@fullbax.com , tel. +48 12 213 22 31 
  2. Może Pan/Pani kontaktować się w sprawach związanych z przetwarzaniem danych osobowych oraz z wykonywaniem praw przysługujących na mocy RODO z Administratorem, z wykorzystaniem powyższych danych teleadresowych.
  3. Dane będą przetwarzane w celu prowadzenia procesu rekrutacji i umożliwienia rozpatrzenia Twojego zgłoszenia w zakresie niezbędnym do wykonywania przez Administratora ustawowych obowiązków, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c RODO.

Dane osobowe będą przetwarzane także na potrzeby przyszłych rekrutacji, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO – jeśli wyraziłeś na to zgodę. 

Dane osobowe będą przetwarzane na podstawie naszego prawnie uzasadnionego interesu zgodnie z art. 6 ust. 1 lit. f RODO, polegającym na przetwarzaniu danych w celu ustalenia, dochodzenia lub obrony ewentualnych roszczeń.

  1. Dane osobowe będą przetwarzane przez czas niezbędny do przeprowadzenia rekrutacji lub do czasu przedawnienia roszczeń, albo do czasu złożenia przez Pana/Pani sprzeciwu w tym zakresie, w zależności, który okres jest dłuższy. Dane osobowe będą przetwarzane na potrzeby przyszłych rekrutacji przez czas … miesięcy/lat. 
  2. Pani/a dane mogą być udostępniane podmiotom i osobom upoważnionym do tego na podstawie przepisów prawa. Mogą zostać także udostępnione podmiotom realizującym czynności niezbędne do zrealizowania wskazanych celów przetwarzania, tzn. partnerom dostarczającym rozwiązania IT, kancelariom prawnym i podatkowym, firmom kurierskim, dostawcą płatności.
  3. Posiada Pan/i prawo żądania dostępu do swoich danych osobowych, a także ich sprostowania (poprawiania). Przysługuje Pani/u także prawo do żądania usunięcia lub  ograniczenia przetwarzania, a także sprzeciwu na przetwarzanie, przy czym przysługuje ono jedynie w sytuacji, jeżeli dalsze przetwarzanie nie jest niezbędne do wywiązania się przez Administratora z obowiązku prawnego i nie występują inne nadrzędne prawne podstawy przetwarzania. 
  4. Przysługuje Pani/Panu prawo wniesienia skargi na realizowane przez Administratora przetwarzanie do Prezesa UODO (uodo.gov.pl). 
  5. Jeżeli nie poda Pani/Pan nam swoich danych osobowych – nie będziemy mogli rozpatrzyć kandydatury w procesie rekrutacji.
  6. Pani/a dane nie będą udostępnione do państwa trzeciego/organizacji międzynarodowej,  chyba że zajdzie taka konieczność w związku z korzystaniem z usług informatycznych podmiotów, których siedziba znajduje się poza Europejskim Obszarem Gospodarczym. W takim przypadku dane osobowe będą przekazywane do państwa trzeciego, w stosunku do którego Komisja Europejska stwierdziła odpowiedni stopień ochrony.
  7. Pani/a dane nie będą podlegały profilowaniu lub zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji.