e-mail: contact@fullbax.com
Skontaktuj się telefonicznie: +48 12 213 22 31

Import kosmetyków z Chin

Udostępnij:

Import kosmetyków z Chin

Kosmetyki z Chin i produkty higieny osobistej mogą być bardzo opłacalnym pomysłem na biznes. Jednocześnie branża ta jest dość trudna, ponieważ importowane produkty kosmetyczne wymagają spełnienia szeregu warunków formalnych.

Chiny są trzecim największym światowym producentem kosmetyków. Import kosmetyków z Chin do Europy i USA to praktyka, która jest częścią modelu biznesowego wielu koncernów kosmetycznych. W Chinach swoje wyroby produkują np. L’Oreal, Procter & Gamble, Mary Kay czy Shiseido Group. Jednocześnie wiele mniejszych firm zleca produkcję w Chinach, która jest tańsza, a zarazem spełnia wymogi bezpieczeństwa i jakości obowiązujące w Unii.

Chiński przemysł kosmetyczny mocno się zmienił na przestrzeni ostatnich 20 lat. Istnieje wiele wewnętrznych instytucji, które mocno pilnują, aby na rynek trafiały tylko przetestowane produkty kosmetyczne. Ponadto Chiny zapowiedziały, że w tym roku zrezygnują z obowiązkowego testowania kosmetyków na zwierzętach, co niestety jest w Chinach powszechną praktyką. Co istotne testy nie będą obowiązkowe, ale nie będą też zakazane. Wpływ ma na to zarówno międzynarodowa presji, jak i polityka Unii, która w 2013 jednoznacznie zabroniła wprowadzania do obrotu kosmetyków, które w całości lub w części były testowane na zwierzętach.

Wybór kategorii produktów i wybór dostawcy

Z Państwa środka sprowadzać można bardzo wiele kategorii i typów produktów z szeroko pojętej branży beauty. Mogą to być kosmetyki z Chin do pielęgnacji włosów (szampony, odżywki, maski, farby do włosów), a także kosmetyki do makijażu (tusze do rzęs, pomadki, róże do policzków, pudry sypkie, podkłady i fluidy, rozświetlacze, palety ceni do powiek, bronzery, błyszczyki, kredki do oczu i ust itd.). Oddzielną kategorią stanowią lakiery do paznokci, zmywacze, odżywki do paznokci itd. Z Chin można sprowadzać także produkty do pielęgnacji cery, czyli kremy, toniki, mleczka, płyny micelarne, serum do twarzy i wiele innych. Inną, powiązaną z kosmetykami kategorią są urządzenia stanowiące wyposażenie salonów kosmetycznych czy fryzjerskich (lampy UV, lasery), które podpadają pod kategorię urządzeń elektronicznych czy akcesoria do pielęgnacji (szczotki, grzebienie, masażery, szpatułki, pędzle, pojemniki do organizacji kosmetyków, pojemniki podróżne na kosmetyki itd.

Po wyborze kategorii dobrze jest zorientować się, jakie wymagania prawne obejmują wybrany produkt. Kosmetyki objęte są innymi wymaganiami niż urządzenia elektryczne czy akcesoria do pielęgnacji.

Z powodu przepisów regulujących dopuszczenie kosmetyków do użytku w krajach Unii Europejskie, wybierając dostawcę z Chin trzeba zwrócić uwagę czy jego wyroby posiadają odpowiednią dokumentację Należy zgromadzić listę wszystkich wymogów, które kosmetyki muszą spełnić, aby móc je je wprowadzić na rynek UE. Sprowadzenie kosmetyków, które Unia uznaje za niebezpieczne mogłoby skończyć się konfiskatą towaru, a nawet karami pieniężnymi. Pamiętajmy bowiem, że w przypadku kosmetyków importowanych za konkretny produkt kosmetyczny wprowadzany do obrotu odpowiedzialny jest importer. Nie mówiąc już o tym, że nieprzetestowany skład pomógłby spowodować zagrożenie zdrowa lub życia konsumentów. Dlatego tak ważne jest, aby dobrze wybrać dostawcę.

Kosmetyki z Chin – wymagania prawne UE

W ostatnich latach widać wyraźne wzrost liczby marek oferujących kosmetyki, zarówno pielęgnacyjne, jak i tzw. kolorowe kosmetyki do makijażu. Rośnie także moda na kosmetyki azjatyckie, zwłaszcza z Japonii czy Korei. To szansa dla polskich eksporterów, jednak także pewne ryzyko. Import kosmetyków z Chin wymaga bowiem od nas szczególnej ostrożności i dopilnowania wielu kwestii formalnych.

Zacznijmy od tego, że bardzo ważne jest to, co w świetle prawa jest kosmetykiem. Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i  Rady (We) Nr 1223/2009 z dnia 30  listopada 2009  r. dotyczące produktów kosmetycznych kosmetykiem jest „każda substancja lub mie­szanina przeznaczona do kontaktu z zewnętrznymi częścia­mi ciała ludzkiego (naskórkiem, owłosieniem, paznokciami, wargami oraz zewnętrznymi narządami płciowymi) lub z zę­bami oraz błonami śluzowymi jamy ustnej, którego wyłącz­nym lub głównym celem jest utrzymywanie ich w czystości, perfumowanie, zmiana ich wyglądu, ochrona, utrzymywanie w dobrej kondycji lub korygowanie zapachu ciała”. W praktyce daje to bardzo szeroki wachlarz produktów, które podpadają pod regulacje prawne dla produktów kosmetycznych.

Kosmetyki z Chin cena

Regulacje dotyczące importu kosmetyków z Chin do Unii Europejskiej

Należy mieć świadomość, że import kosmetyków z Chin do krajów wchodzących w skład Europejskiej Wspólnoty Gospodarczej muszą spełniać wymogi określone we wspomnianym rozporządzeniu Nr 1223/2009. Na teren UE można wprowadzać wyłącznie kosmetyki, dla których została wyznaczona “osoba odpowiedzialna”, prawna lub fizyczna, która odpowiada za kontakt z organami nadzoru rynku i zapewnia dostęp do odpowiedniej dokumentacji. Osobą odpowiedzialną może być importer lub inny podmiot, posiadający siedzibę na terenie UE:

  • przedsiębiorstwa mogą sprzedawać produkty kosmetyczne w UE jedynie wówczas, gdy wyznaczą osobę fizyczną lub prawną na terenie Unii jako „osobę odpowiedzialną”;
  • osoba odpowiedzialna zapewnia, aby produkt spełniał wszystkie odnośne wymogi bezpieczeństwa określone rozporządzeniem (WE) nr 1223/2009.

Dla każdego produktu kosmetycznego importowanego z Chin do krajów UE importer musi przedstawić Raport Bezpieczeństwa Produktu Kosmetycznego. Składa się on z dwóch części (A i B), w których importer prezentuje dane na temat bezpieczeństwa kosmetyku i ocenę tego bezpieczeństwa. Szczegółowe informacje, które muszę znaleźć się w Raporcie zawiera następny akapit.

Kolejną sprawą jest obowiązek zarejestrowania produktu w portalu Cosmetic Products Notification Portal (CPNP). Jest to baza, w której gromadzone są informacje na temat wszystkich kosmetyków i produktów pielęgnacyjnych wprowadzanych do obiegu na obszarze Europejskiej Wspólnoty Gospodarczej. W zgłoszeniu kosmetyku należy podać informacje takie jak nazwa produktu, dane dystrybutora, producenta i importera, datę udostępnienia na rynku i wprowadzenia do obrotu, recepturę ramową, dane osoby odpowiedzialnej (jeśli importer/producent wyznaczają swojego przedstawiciela w UE), a także wykaz substancji szkodliwych CMR.

Raport Bezpieczeństwa Produktu Kosmetycznego a import kosmetyków z Chin

Treść raportu bezpieczeństwa produktu kosmetycznego musi być zgodna z załącznikiem I do Rozporządzenia Nr 1223/2009:

Część A: Informacje na temat bezpieczeństwa produktu kosmetycznego

  • Ilościowy i jakościowy skład produktu kosmetycznego
  • Właściwości fizyczne/chemiczne oraz stabilność produktu kosmetycznego
  • Jakość mikrobiologiczna
  • Zanieczyszczenia, ilości śladowe, informacje o materiale, z którego wykonano opakowanie
  • Normalne i dające się racjonalnie przewidzieć stosowanie
  • Narażenie na działanie produktu kosmetycznego
  • Narażenie na działanie substancji
  • Profil toksykologiczny substancji
  • Działanie niepożądane i ciężkie działanie niepożądane
  • Informacje o produkcie kosmetycznym

Część B: Ocena bezpieczeństwa produktu kosmetycznego

  • Wniosek z oceny
  • Ostrzeżenia i instrukcje stosowania umieszczane na etykiecie
  • Rozumowanie
  • Kwalifikacje eksperta i zatwierdzenie części B

Import kosmetyków z Chin a oznakowanie produktów

Sprowadzając kosmetyki z Chin i wprowadzając je do obrotu na terenie krajów UE należy zadbać o bardzo staranne oznakowanie opakowania. Zarówno zewnętrznego, jak i właściwego. Informacje na etykietach muszą być nieusuwalne, łatwe do odczytania i  widoczne. Jakie dane muszą znaleźć się na etykiecie kosmetyków z Chin? Przede wszystkim imię i nazwisko lub dane zarejestrowanej firmy lub osoby odpowiedzialnej za produkt. Ponadto nazwa kraju pochodzenia, data ważności (z małymi wyjątkami, o czym mówi rozdz. VI, art. 19, pkt. C Rozporządzenia), ilość produktu w opakowaniu. 

Opakowanie musi zawierać szereg informacji, w tym nazwę i adres osoby odpowiedzialnej, informacje o zawartości i o szczególnych środkach ostrożności oraz wykaz składników, przy czym informacje o składnikach podaje się, stosując wspólne nazwy składników określone w słowniku opracowanym i aktualizowanym przez Komisję Europejską. Słownik ten, określony w załączniku do decyzji wykonawczej (UE) 2022/677, musi uwzględniać uznane międzynarodowe nazewnictwo, w tym Międzynarodowe nazewnictwo składników kosmetycznych.

Na opakowaniu można także umieścić informacje dotyczące nietestowania produktów na zwierzętach oraz spełnienie wymogów środowiskowych obowiązujących w Unii.

Kosmetyki z Chin: stawki celne i akcyza

Aktualne stawki celne na kosmetyki z Chin znajdziecie między innymi w bazie ISZTAR. Kosmetyki i środki do pielęgnacji znajdują się w sekcji VI („Produkty przemysłu chemicznego lub przemysłów pokrewnych”), które dalej dzielą się na rozdziały, np. rozdział 33 – „Olejki eteryczne i rezinoidy; preparaty perfumeryjne, kosmetyczne lub toaletowe”. Przykładowe stawki celne na kosmetyki z Chin:

  • Perfumy – 0%
  • Wody toaletowe – 0%
  • Preparaty upiększające do ust – 0%
  • Preparaty upiększające do oczu – 0%
  • Preparaty do manicure lub pedicure – 0%
  • Pudry, nawet prasowane – 0%
  • Szampony – 0%
  • Preparaty do trwałej ondulacji lub prostowania włosów – 0%
  • Lakiery do włosów – 0%
  • Preparaty stosowane przed goleniem, do golenia lub po goleniu – 6,5%
  • Dezodoranty osobiste i środki przeciwpotowe – 6,5%
  • Sole kąpielowe perfumowane i pozostałe preparaty kąpielowe – 6,5%

Jak widać na wiele kosmetyków nie obowiązuje żadne cło, co sprawia, że import kosmetyków z Chin staje się bardziej opłacalny. Jednocześnie należy pamiętać, że niektóre produkty z tej grupy podlegają tzw. podatkowi akcyzowemu. Głównie dlatego, że do produkcji części z nich wykorzystywany jest alkohol etylowy objęty w Polsce akcyzą. Aby móc zostać zwolnionym z akcyzy na kosmetyki, alkohol wykorzystywany do jego produkcji trzeba skazić (aby nie był to czysty alkohol), co jednak wiąże się ze zwiększoną ilość obowiązków formalnych, które musi spełnić producent. Trzeba jednak wiedzieć, że ze względu na czynniki jakościowe i właściwości użytkowe często nie da się zastosować do produkcji kosmetyków alkoholu skażonego całkowicie, a wiec takiego zwolnionego z akcyzy. Tutaj producenci często posiłkują się skażeniem częściowym, tak aby kosmetyk zachował swoje właściwości, ale jednocześnie aby zapach alkoholu był w nim niewyczuwalny.

Targi kosmetyków w Chinach

Planując import kosmetyków z Chin dobrze jest nawiązać kontakty biznesowe podczas targów w Chinach. Targi Beauty w Chinach to cykliczne, branżowe imprezy, na których wystawiają się najlepsi krajowi producenci kosmetyków i środków do pielęgnacji twarzy, ciała i paznokci. Co najważniejsze z reguły dostawcy ci są sprawdzeni, a ich dotychczasowe kontrakty z europejskimi importerami można zweryfikować, gdyż na pewno sami się nimi pochwalą. Znanymi imprezami targowymi, gdzie można poznać producentów z branży beauty i poznać kosmetyki z Chin są np.:

  • China International Beauty Expo – Pekin
  • Beauty & Wellness Expo – Hong Kong
  • Natural & Organic Asia – Hong Kong
  • Shanghai International Beauty Hairdressing and Cosmetics Expo
  • Beijing Health & Cosmetic Expo  – Pekin
  • China International Beauty Expo –  Guangzhou (Kanton)

Czytaj o przykładowych zleceniach importu

Udostępnij:

Agencja celna to kluczowy partner w międzynarodowym handlu, który wspiera firmy w przejściu przez skomplikowane procedury celne. Dzięki specjalistycznej wiedzy i doświadczeniu agencje celne pomagają

W dobie rosnącej konkurencji na rynku maszyn rolniczych Fullbax stawia pytanie, które wielu rolników zastanawia: czy warto sprowadzać chińskie ciągniki? Z jednej strony atrakcyjne cenowo,

Chiny uznawane są za jednego z największych producentów maszyn rolniczych na świecie. Urządzenia te mają bowiem naprawdę znakomite parametry, a ich ceny są nad wyraz

Zgodnie z art. 13 rozporządzenia PEiR (UE) nr 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o  ochronie danych) (Dz.Urz. UE. L. z 2016 r. Nr 119, s. 1, z późn. zm.) – dalej RODO, informujemy że:

  1. Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest FULLBAX Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Poznaniu, ul. Święty Marcin 29/8, 61-806 Poznań, Polska, NIP 7831793248, adres e-mail: contact@fullbax.com , tel. +48 12 213 22 31 
  2. Może Pan/Pani kontaktować się w sprawach związanych z przetwarzaniem danych osobowych oraz z wykonywaniem praw przysługujących na mocy RODO z Administratorem, z wykorzystaniem powyższych danych teleadresowych.
  3. Dane będą przetwarzane w celu prowadzenia procesu rekrutacji i umożliwienia rozpatrzenia Twojego zgłoszenia w zakresie niezbędnym do wykonywania przez Administratora ustawowych obowiązków, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c RODO.

Dane osobowe będą przetwarzane także na potrzeby przyszłych rekrutacji, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO – jeśli wyraziłeś na to zgodę. 

Dane osobowe będą przetwarzane na podstawie naszego prawnie uzasadnionego interesu zgodnie z art. 6 ust. 1 lit. f RODO, polegającym na przetwarzaniu danych w celu ustalenia, dochodzenia lub obrony ewentualnych roszczeń.

  1. Dane osobowe będą przetwarzane przez czas niezbędny do przeprowadzenia rekrutacji lub do czasu przedawnienia roszczeń, albo do czasu złożenia przez Pana/Pani sprzeciwu w tym zakresie, w zależności, który okres jest dłuższy. Dane osobowe będą przetwarzane na potrzeby przyszłych rekrutacji przez czas … miesięcy/lat. 
  2. Pani/a dane mogą być udostępniane podmiotom i osobom upoważnionym do tego na podstawie przepisów prawa. Mogą zostać także udostępnione podmiotom realizującym czynności niezbędne do zrealizowania wskazanych celów przetwarzania, tzn. partnerom dostarczającym rozwiązania IT, kancelariom prawnym i podatkowym, firmom kurierskim, dostawcą płatności.
  3. Posiada Pan/i prawo żądania dostępu do swoich danych osobowych, a także ich sprostowania (poprawiania). Przysługuje Pani/u także prawo do żądania usunięcia lub  ograniczenia przetwarzania, a także sprzeciwu na przetwarzanie, przy czym przysługuje ono jedynie w sytuacji, jeżeli dalsze przetwarzanie nie jest niezbędne do wywiązania się przez Administratora z obowiązku prawnego i nie występują inne nadrzędne prawne podstawy przetwarzania. 
  4. Przysługuje Pani/Panu prawo wniesienia skargi na realizowane przez Administratora przetwarzanie do Prezesa UODO (uodo.gov.pl). 
  5. Jeżeli nie poda Pani/Pan nam swoich danych osobowych – nie będziemy mogli rozpatrzyć kandydatury w procesie rekrutacji.
  6. Pani/a dane nie będą udostępnione do państwa trzeciego/organizacji międzynarodowej,  chyba że zajdzie taka konieczność w związku z korzystaniem z usług informatycznych podmiotów, których siedziba znajduje się poza Europejskim Obszarem Gospodarczym. W takim przypadku dane osobowe będą przekazywane do państwa trzeciego, w stosunku do którego Komisja Europejska stwierdziła odpowiedni stopień ochrony.
  7. Pani/a dane nie będą podlegały profilowaniu lub zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji.