Historia LEGO w Chinach

28 grudnia 2022
5/5 - (2 votes)
Historia LEGO w Chinach

LEGO oficjalnie rozpoczęło działalność dystrybucyjną w Chinach w 1993 roku, otwierając sklep o powierzchni 20 metrów kwadratowych w Pekinie. Jednak w latach 90-tych, kiedy miesięczne dochody były bardzo niskie, zabawki LEGO nie cieszyły się dużym zainteresowaniem, ponieważ Chińczyków zwyczajnie nie było na nie stać.

Mimo to LEGO nie zrezygnowało z planów związanych z rozwojem swojej marki w Państwie Środka. W 2001 roku powołano specjalną spółkę, która została wyłącznym dystrybutorem LEGO na Chiny, odpowiedzialnym za sprzedaż detaliczną i działania marketingowe duńskiego producenta zabawek w Chinach. Aby podnieść rangę LEGO, rozpoczęło szereg działań promocyjnych i tak oto LEGO jest dzisiaj jednym z najpopularniejszych producentów zabawek w Chinach.

 

Spis treści:

  1. Wzrost popularności LEGO w Chinach
  2. LEGO – jeden z najpopularniejszych producentów zabawek w Chinach
  3. Przegląd rynku zabawek w Chinach
  4. LEGO a ochrona znaków towarowych w Chinach

 

Wzrost popularności LEGO w Chinach

W 2006 roku w Chinach powstało wiele nowych sklepów LEGO, m.in. w Pekinie, Szanghaju, Guangzhou i innych miejscach. W tym samym roku do Państwa Środka weszła też marka Toys „R” Us i rozpoczęła sprzedaż produktów LEGO. W 2007 roku Kidsland otworzył swój pierwszy sklep LEGO w Pekinie, sprzedając wyłącznie produkty LEGO. Od tego czasu popularność LEGO w Chinach zaczęła rosnąć, w związku z czym do sprzedaży zaczęto wprowadzać coraz więcej produktów LEGO, w tym LEGO Star Wars, LEGO Batman i inne serie, które wcześniej były niedostępne w Państwie Środka. W wyniku sukcesu LEGO w Chinach, Kidsland dalej rozszerzał swoją działalność i do 2015 roku otworzył ponad 80 sklepów LEGO w całym kraju.

LEGO – jeden z najpopularniejszych producentów zabawek w Chinach

Od 2016 roku LEGO zintensyfikowało eksplorację rynku chińskiego. W ciągu roku: uruchomiło LEGO Discovery Center, ogłosiło lokalizację pierwszego parku LEGO w kraju oraz otworzyło pierwszy w Chinach oficjalnie należący do LEGO sklep flagowy w Szanghaju. Jednocześnie w Jiaxing powstała fabryka LEGO, dzięki czemu odtąd produkty LEGO są dostępne w Chinach w tempie dorównującym reszcie świata.

Przegląd rynku zabawek w Chinach

Chiny stopniowo stają się największym na świecie rynkiem zabawek. Także import z Chin zabawek cieszy się ogromną popularnością. Według statystyk opublikowanych przez China Toys and Infants Association (CTIA), całkowita sprzedaż detaliczna zabawek z Chin osiągnęła 75,97 miliardów juanów w 2019 roku, co oznacza wzrost o 8% rok do roku.

Chociaż sprzedaż zabawek w Chinach jest nadal zdominowana przez kanały offline, które stanowią 67% całkowitej sprzedaży detalicznej, udział kanałów online z pewnością wzrośnie wraz z rozwojem handlu elektronicznego w Chinach.

LEGO a ochrona znaków towarowych w Chinach

Ponieważ w Chinach od zawsze istnieje rynek podrabianych towarów, firma LEGO od początku swojej obecności w Państwie Środka przywiązywała bardzo dużą wagę do ochrony swojego znaku towarowego. Najczęściej stosowaną taktyką w stosunku do marek, które próbowały kopiować LEGO jest postępowanie sądowe. Pierwszy pozew o fałszerstwo pochodzi z 1999 roku. LEGO zarzuca w nim firmie Kegao Ltd. naruszenie praw autorskich 56 swoich klocków LEGO. Cała sprawa zakończyła się oczywiście wygraną LEGO.

Od tego czasu firma LEGO zawsze walczy z firmami, które próbują ją kopiować. Jednym z najsłynniejszych pozwów był niewątpliwie ten przeciwko LePin w 2016 roku. Zgodnie z ustaleniami sądu, firma LePin wyprodukowała i sprzedała ponad 4,24 mln produktów naruszających prawo, o łącznej wartości ponad 300 mln juanów. Dyrektor generalny LePin został ostatecznie skazany na siedem lat więzienia i ukarany grzywną w wysokości 90 milionów juanów.

Ponadto LEGO współpracuje z chińskim rządem w celu zwiększenia świadomości na temat praw autorskich wśród młodych ludzi. 7 czerwca 2020 roku LEGO i China Intellectual Property News postanowiły podjąć wspólne działania, mające na celu dzielenie się wiedzą na temat prawa własności intelektualnej i uświadamianie dzieci i młodzież, jak ważna jest ochrona znaków towarowych.

UDOSTĘPNIJ:
OCEŃ WPIS:
5/5 - (2 votes)
Facebook

Praktyczny poradnik: 5 kluczowych elementów minimalizacji ryzyka importu z Chin, cz.1.

X